Søkeord:  
Søk
Banner top

Lørdagsaviser og ekspansjon

Transportfirmaet Kvikkas.no har vind i seilene om dagen. Til tross for stor vekst står de fortsatt lokalt
forankret.

Aktuelt
Tekst Jannicke Strømmen   
Foto Jannicke Strømmen   
(21/09/2016)
BILDETEKST: Markedssjef Kristoffer Fausa (til venstre) og daglig leder Stig Kleive i Kvikkas.no kan glede seg over fortsatt vekst i transportfirmaet som er basert i Breivika.
 
– – – 
 
Etter nyheten om at Kvikkas.no vant anbudet om distribusjon av lørdagsaviser, har de vært omtalt i ulike nasjonale medier og opplevd stor pågang. Som en liten aktør fra Sunnmøre vekker det oppmerksomhet når de hevder seg i konkurransen mot de store transportselskapene. Slike prosjekt er likevel ikke nytt for Kvikkas.no som lenge har vært en nasjonal aktør.
 
–  Det er bare en litt annen form for logistikk som gjør at vi i større grad kommer frem i radaren, forteller daglig leder Stig Kleive.
 
Men noen endringer medfører det nye anbudet. Det innebærer blant annet en utvidelse av leverandørnettverket og operasjonell infrastruktur. Naturlig nok medfører det også en betydelig vekst og økt bemanning, både i administrasjonen lokalt og ute hos underleverandører. Det er allerede ansatt flere nye i administrasjonen, og flere vil det bli.
 
Vant over Posten
Det er spennende dager på kontoret for medarbeiderne hos Kvikkas.no i Breivika. I januar lyste Samferdselsdepartementet ut en anbudskonkurranse som de vant. Posten, den eneste andre som leverte inn anbud, klaget på vedtaket, men ble avvist. Kvikkas.no har dermed kontrakten i to år fra november og tar over distribusjon av lørdagsaviser i områder uten eget rutenett. Avtalen med Samferdselsdepartementet er nasjonal, og vårt eget fylke er selvsagt også inkludert. Fra november vil Kvikkas.no ha ansvaret for lørdagsaviser til blant annet flere av øyene i Haram kommune, i tillegg til områder som Sandøy, Sande, Vanylven, Ørsta og Volda.
 
I avtalen med samferdselsdepartement skal Kvikkas.no benytte Norpost som underleverandør. Nylig ble det kjent at Norpost må si opp 500 ansatte. På spørsmål om dette vil påvirke Kvikkas.no og deres utførelse av prosjektet er svaret at samarbeidet er like godt, og at de har ro.
 
– Det er uproblematisk for oss og vil ikke påvirke dette prosjektet, fastslår markedssjef Kristoffer Fausa.
 
Fortsatt like lokal
Kvikkas.no har opplevd en svært positiv utvikling. I følge regnskapstall.no har aktøren økt fra en omsetning på 18 millioner i 2010 til 46 millioner i fjor og forventer økning de kommende årene. Firmaet har siden 2011 hatt et driftresultat som ligger over landsgjennomsnittet for bransjen. Kvikkas.no startet som et lokalt selskap, og det er fortsatt grunnsteinen for firmaet. De ser en positiv økning i kunder lokalt som nå starter å benytte dem nasjonalt. Da får kunden en transportør å forholde seg til.
 
– Det er lett for lokale kunder å tro at vi nå blir for store og mister fokus. Det er hundre prosent feil. Våre lokale kunder er fortsatt like mye i fokus og vil ikke bli berørt. Kvikkas.no bemanner opp for å håndtere den økte oppdragsmengden. Vi bygger opp profesjonalitet som vi håper alle kunder vil merke, forklarer Kleive. Slagordet «Kundens problem, vår utfordring» tar de med seg videre i veksten.
 
Flere årsaker til vekst
– Nøkkelen til vår suksess er flinke medarbeidere, at vi har jobbet hardt og god timing på en del prosjekter, sier Fausa om årsaken til den store veksten Kvikkas.no har hatt.
 
Andre faktorer de mener har bidratt til suksessen er at de er opptatt av å ha fornøyde kunder, integrerer tett til kundene og at de er nøysomme. Fokus på IT-struktur har også vært viktig. Transportselskapet bygger sin virksomhet på kontrahering. Det vil si at de ikke eier egne biler og har ansatte sjåfører, men benytter underleverandører på kontrakt.
 
Fremtiden
Det blåser en positiv vind igjennom selskapet akkurat nå.
 
– Vi har dyktige medarbeidere og en tilstrømming av nye kunder. Kvikkas.no blir sett på som en som kan og vil, sier Stig Kleive.
 
Fokuset deres er ikke på tall og prognoser fremover, men på å levere her og nå. De vil være solid i driften og ser på kunden som sin viktigste markedskanal.
 
– Vi drifter sunt, noe som gir arbeidskapital og handlingsrom til å gripe muligheter, slik som nå med dette anbudet, forklarer Fausa.
 
Markedssjefen forklarer videre at de hele tiden har vært tro mot seg selv og at det vil de fortsette å være.
 
– Kundene skal fortsatt få god kvalitet, kundenærhet og fleksibilitet til svært konkurransedyktige priser.



15 SISTE
  Fulle mindreårige på f...
  Florida koster en halv...
  Har vært livreddende
  Har elska å undervise
  Sommer LM
  The North West: Fremde...
  Sneglene sniker seg ub...
  Vil bli større og betr...
  En sommer du kan glede...
  Ingen tar ansvar for f...
  Vil lagre 50.000 tonn ...
  – Dette må ta slutt
  Mangler oversikt over ...
  – Møt meg backstage
  Avhengig av arbeidsinn...
annonse   
Sommer LM
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag