Søkeord:  
Søk
Banner top

Ålesunder på 2014-turnéer i Japan og Europa

Ålesunderen Natalie Sandtorv har spilt konserter i inn- og utland, men av alle byer er hjembyen den aller vanskeligste å spille i.

Kultur
Tekst Willy Haram   
Foto Pressefoto   
(29/01/2014)
 
BILDET: Natalie Sandtorv (i midten) har skapt seg et navn i jazzkretser og håper å nå ut til massene gjennom bandet Morning Has Occured. I år skal hun på turné til utlandet og spille ved flere av de største festivalene i Norge. I tillegg kommer også to album signert den aktive ålesundsjenta.
 
– – – 
 
I år planlegger 25-åringen turnéer både i Japan og Europa, å gi ut to album, konserter på flere av de største festivalene i Norge og et prosjekt med Ålesund strykekvartett. Bare for å nevne noe...

Noen av oss måtte bli voksne for å forstå hva Aksel Sandemose mente med romanen ”En flyktning krysser sitt spor”. Andre har møtt Janteloven personlig i ung alder. Natalie Sandtorv (25) havner i den siste kategorien, for å være kategorisk. Og det er passende i denne sammenhengen. Noen blir satt i bås for at de skal forbli der. Alt blir så mye enklere da. Når det blir orden i kaoset.

Kanskje har det å bryte ut av båsen blitt en drivkraft for ålesundsjenta med bopel i Bergen. Jazzmusikeren har uansett gått sine egne veger og lever nå av drømmen sin.

Skille seg ut
Bare en så enkel sak som å velge kjole fremfor bukse, fikk noen fastlåste sjeler til å reagere. Natalie Sandtorv husker hendelsen klart fra sine dager på Fagerlia videregående skole.

– Andre elever så rart på meg. Jeg følte meg fremmed. Ei jente spurte til og med om jeg skulle på fest. Da skal det ikke mye til for å skille seg ut, sier Sandtorv.

Det var utenpå. Inni henne vokste en artist som hun måtte skjule for omverdenen. Hun ville ikke at andre skulle rakke ned på jazzinteressen hennes.

– Jeg maktet ikke å satse på musikk før jeg kom bort fra det miljøet. Jeg delte ikke interessen min med noen. Alt foregikk i hemmelighet fram til jeg var 18 år, forteller hun.

Startsignal
Etter hvert løsnet det for Natalie. Hun startet band og var vokalist i en jazzkvartett som spilte standardlåter.

– Vi spilte en gang på Ungdommens kulturmønstring (UKM). Der sa de at det vi drev med var «kjempeeksperimentelt». Det var det slett ikke. Vi spilte standard blues. Jeg skulle likt å vite hva de tenker om det jeg driver med i dag, ler Sandtorv.

Barne- og ungdomsårene i Skarbøvik og i Ålesund sentrum har satt spor. Hun minnes også en fantastisk jazzsamling på biblioteket i Ålesund.

– Det var der jeg oppdaget musikk for første gang. Jeg hørte på alle platene i samlingen. Overraskende nok er der ikke amerikansk jazz, som er opphavet til jazzen. Det gikk mest i norsk og nordisk jazz, men det gav meg et godt grunnlag, forteller hun.

Med i talentkonkurranse
Natalie Sandtorv gikk på Fagerlia videregående skole, men ikke på musikklinjen. Senere ble det to år med musikk på ulike folkehøyskoler, før hun begynte på en bachelorgrad ved Griegakademiet i Bergen. Som en del av studiet har hun de siste årene turnert jevnlig i Norge og Europa med flere prosjekter.

– Jeg opptrer på konserter ustanselig, og jobber med flere prosjekter samtidig, forteller Sandtorv.
Hennes hovedprosjekt: ”Morning Has Occurred” er nå ett av åtte band som er med i den landsomfattende konkurransen Jazzintro. Vinneren i 2014 får en større lanseringspakke og et arbeidsstipend på 150.000 kroner.

– Alle som har vunnet konkurransen har kommet seg langt opp og fram. Vinner vi, får vi et skikkelig løft, sier hun.

Feil konkurranse
Andre konkurranser, som Idol og The Voice, er helt uaktuelle for jazzvokalisten.

– Programmene er fæle, og jeg er ikke tilhenger av å bygge karriere på den måten. Deltakerne blir låst til kontraktene de skriver under på. Det er slett ikke sikkert en får uttrykke seg slik en vil.

– En av mine beste venner som har vært med i The Voice, har måttet jobbe hardt for å få fram sitt uttrykk. Det hele kan ende med at en gir ut musikk som en egentlig ikke vil gi ut, sier hun.

– Hva skjer når en jazzmusiker som har vunnet en slik konkurranse returnerer til sitt eget miljø?
– De vil møte et splittet miljø. Noen vil nok ta avstand til deg som musiker. Kritikerne kan mene at de er mer interesserte i å selge et produkt enn å komme opp med egne ideer. Men for noen kan det være riktig. For eksempel de som trenger hjelp fra produsenter og managere for å lage musikk.

Å bli misforstått
Noen av prosjektene Natalie Sandtorv jobber med, kan av de store massene oppleves som sært og rart. Uten at det på noen måte er hensikten.

– Jeg spiller ikke for å være vanskelig eller for at jazz er høykultur. Det ser jeg ikke noe poeng i. Jazz og improvisasjon krever at en er 100 prosent til stede i øyeblikket. Det tenner meg.

Men noen scener er vanskeligere å slippe seg løs på enn andre. Og aller verst er det i hjembyen.
– Å spille i Ålesund er det vanskeligste jeg vet. Ofte dukker det opp familie og venner på konsertene. Jeg er redd de ikke skal forstå en dritt.

Friere ute
På konserter ute i Europa er det noe helt annet. Da senkes skuldrene.

– Jazzmiljøet i Norge er lite. Alle kjenner alle. Hjemme spiller en stort sett konserter for venner og kjente. I Europa er det et større publikum. I tillegg er de mer åpne og interesserte. Ingen vet hvem jeg er. Det er befriende.

Fallhøyden blir også større ved å jobbe med stemmen slik Natalie gjør.

– Noen synes at jeg uttrykker meg rart. Jeg lager mange rare lyder med stemmen langt bak i munnen. Men det kan ikke gjøres 50 prosent. Det må gjøres 100 prosent for at det skal låte bra. Derfor er det viktig at jeg greier å slippe meg løs.

Fjerne barrierer
En av dem som har hjulpet Natalie Sandtorv med akkurat det, er Joelle Leandre (62), en fransk legende innen improvisasjon. I 2012 reiste Sandtorv ens ærend til Paris for å møte Leandre. Hun ville oppsøke kilden til det hun liker aller mest.

– Jeg var livredd og angret inderlig før jeg møtte henne. Men hun var fantastisk. Hun sa blant annet at jeg var innadvendt og at jeg spilte for meg selv. Hun sa jeg skulle rette musikken mot noen. Musikk skal treffe noen. Og for å treffe godt, måtte jeg fri meg fra mine hemninger, forteller hun.
Det resulterte i en ny innstilling til hvordan hun uttrykker seg.

– Endringen har resultert i flere oppdrag. Jeg har til og med fått jobbtilbud i det jeg har gått av scenen.




15 SISTE
  På innsida av skrivest...
  Byvandreren er blitt 8...
  Fikk ja etter åtte for...
  Julehygge i Molovegen
  23 551 har vært på Sti...
  Putti Plutti Pott – en...
  Starter utlånssentral ...
  Atter en gang er det k...
  Nesten 100.000 kroner ...
  Med livet til låns i e...
  Eit heilt nytt og akti...
  S-M-XL slår jul igjen
  Klager på lukt fra Bin...
  Gjer Skodje endå meir ...
  Fra drøm til virkeligh...
annonse   
Frist LM
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag