Søkeord:  
Søk
Banner top

Frykter for sjuke og eldre når Godøytunellen stenges

Ålesund Taxi får ikke forkjørsrett til kolonne-kjøringene i Godøy-tunellen når den stenges til sommeren. –Vi frykter dette kan sette liv og helse i fare, sier daglig leder i Ålesund Taxi, John Breivik. Nå vurderer drosje-selskapet å fraskrive seg kjøreplikten til Godøya.

Aktuelt
Tekst Øyvind Johan Heggstad   
Foto Bjørn Fugelsø Nilssen   
(08/03/2017)
Bildetekst: Daglig leder John Breivik i Ålesund Taxi  frykter at pasienter som skal til og fra sjukehus blir skadelidende når drosjene ikke blir prioritert i kolonnekjøringa. Bare 30 biler slepper gjennom med kolonnen. 
 
- - - 
 
 
– Vi kan i verste fall risikere å bli stående på Godøya i timevis, sier Brevik.
Nå varsler taxi-sjefen at de neppe vil klare å oppfylle sin kjøreplikt til Godøya.
– Vi har kjøreplikt også til Godøya. Nå blir sambandet nærmest borte, og drosjene har ikke prioritet i kolonnene. Da blir det vanskelig å oppfylle kjøreplikten, og sjåførene vil vegre seg for å ta turer til Godøya, sier Breivik.
 
Arbeidet starter 1. september
1. september starter arbeidet med renovering av Godøytunellen. Tunellen blir stengt i lange perioder frem til 1. juni 2019. I store deler av døgnet blir det også et tak på 30 biler som får være med i kolonnen til og fra Godøya.  
– Dette vil bli spesielt problematisk i forhold til pasienttransport. Dersom ikke drosjenæringa får prioritet i kolonnene, kan det i verste fall gå ut over liv og helse, sier Breivik.
Ålesund Taxi har daglige turer til og fra Godøya. De fleste av turene er knyttet til helseoppdrag og turisme.
 
Vil bli færre turister
– I sesongen kjører de et stort antall turister til Alnes fyr og det nye opplevelsessenteret. Dette blir en kraftig utfordring de neste to årene.  Turistnæringa tilbyr pakker, der turister fraktes med drosje til ulike attraksjoner i området, blant annet Alnes. 
– I sommersesongen, er det også mange turer til og fra Alnes. Da blir tre kolonner per dag altfor lite, sier Breivik.
 
Trodde de ble hørt
Ålesund Taxi har hatt dialog med Statens vegvesen, og John Breivik trodde de hadde en god dialog med myndighetene.
– Vi har hatt flere samtaler med Ole Kristian Birkeland i Statens vegvesen. Vi hadde forståelse for at de tok våre innvendinger på alvor, og at de skulle finne en løsning på dette. Når det endelige opplegget kommer, så blir ikke drosjene prioritert. Dette synes vi er vanskelig og litt spesielt, sier Breivik.
– Når det også settes en antallsbegrensning, må vi be om at taxi prioriteres og sidestilles med øvrig kollektivtransport, avslutter taxi-sjefen med.
 
Håper at folk bruker hurtigbåt
– Dersom folk tar hurtigbåt, vil vi klare å avvikle dette uten store problemer. Det sier prosjektleder i Statens vegvesen, Ole Kristian Birkeland.
Han påpeker at det vil gå hurtigbåt med buss i begge ender stort sett hele døgnet. Men han vedgår at forslaget til kolonner gjennom tunellen kan skape en del utfordringer.
– Vi ser spesielt at pasient- og helsetransporter kan by på utfordringer. Men vi skal ta en dialog med Helse Møre og Romsdal og Pasientreiser på dette. Dersom en kan tilpasse legebesøk til kolonnene, så kan dette gå bra. Det handler om at pasientene sendes hjem fra sjukehuset på riktig tidspunkt, sier Birkeland.
Han vedgår at pasienter fra sjukehuset skal kjøres til døren.
– Vi er ikke ferdig med alle detaljene ennå. Vi vil ha en dialog også med drosjenæringa.  
Hvorfor får ikke drosjene prioritet i kolonnene?
– Det er flere grupper som frykter at de ikke får plass i kolonnene. Vi starter i september etter at sommertrafikken er over. Da vil vi ha 8-9 mnd. erfaring før vi får trafikkøkningen sommeren 2018. Vi vil derfor ha tid til å gjøre tilpasninger underveis, sier Birkeland.

Hensynet til ansatte veier tyngst
Birkeland sier at taket på 30 biler i kolonnen er satt av hensynet til de ansatte.
– De har krav på et så rent arbeidsmiljø som mulig. Målinger av luftkvaliteten vil avgjøre dette, det er veldig vanskelig å si noe sikkert tall på dette på forhånd. Men basert på tidligere erfaringer har vi sagt at utslippene fra 30 biler er det vi kan akseptere når det pågår arbeid i tunellen. Men dersom målinger viser at det kan økes til 40 eller 50, så er jo det fint, sier Birkeland.
Han understreker også at alle utrykningsbiler og hjemmebasert omsorg på utrykning til utløste trygghetsalarmer vil slippe gjennom tunellen i hele perioden.
 
 
Slik blir kolonnekjøringen i Godøytunellen:
Seks dager i uken. Fra natt til søndag til søndag kveld blir tunellen åpen for trafikk. 

05.00- 07.00: Kolonne med maks. 30 biler klokka 05.00 og 06.00.

07.00-08.30 Fire kolonner i denne perioden. Men ikke begrensning på antall biler.

08.30-15.30: Tre kolonner klokka 10.00, 12.00 og 14.30. Maks. 30 biler.

15.30-17.30 Seks kolonner. Ingen begrensning på antall biler.

17.30-05.00 Tre kolonner. 18.30, 20.00 og 22.00. Maks. 30 biler.

I tillegg skal det gå hurtigbåt med bussforbindelse fra Godøya stort sett døgnet rundt.
 
 
 



15 SISTE
  Nye mulige lovbrudd i ...
  Følg med på barnas app...
  Synth inn og tempo opp
  Fikk sjelden nervesjuk...
  Bekymra for helsa til ...
  Vil ha postklagenemnda...
  Røntgenhenvisninger fo...
  I morgen kan bystyret ...
  Med velutviklede sanse...
  Villaksen genetisk for...
  – La gifta ligge i ro
  Ulovlige Bingsa-innkjø...
  Frykter rasering av Su...
  Bibliotekene bevisstgj...
  Vil endre folks syn på...
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag