Søkeord:  
Søk
Banner top

– Livsfarlige situasjoner daglig

Etter et tragisk dødsfall og en rekke nesten-ulykker har verneombud Ståle Nakken i Nettbuss Ålesund satt foten ned. I et brev til Statens vegvesen krever han at Moa trafikkterminal stenges for ombygging.

Aktuelt
Tekst Fridgeir Walderhaug   
Foto Fridgeir Walderhaug   
(29/03/2017)
Bildetekst: Ståle Nakken viser Nytt i Uka hvordan flere farlige situasjoner daglig oppstår på Moa trafikkterminal. Vi trenger ikke vente lenge. – Her må bussen helt opp på fortauet der folk venter på bussen for å klare å svinge ut.
 
 .  .  .
 
”Utforming av terminalområdet, trafikktetthet og kjøreretning fører til at vi daglig har livsfarlige situasjoner”. Dette skriver verneombudet i et brev til Statens vegvesen.
 
Kvinne omkom
Allerede fra første driftsdag i 2005 har Moa trafikkterminal vært et hatet objekt for mange bussjåfører.
De gruer seg til å kjøre inn i det de mener er et uoversiktlig område med et farlig og kaotisk trafikkbilde, både for passasjerene og andre som beveger seg rundt busser som kommer og går.
I november 2011 skjedde det sjåfører og tidligere verneombud hadde advart mot i seks år.
En eldre kvinne tok en snarvei over venteplassen til bussene en mørk og regnfull kveld.
Hun var uheldig og havnet i blindsonen til en buss på vei inn på området og havnet foran bussen.
Ambulansepersonellet klarte ikke å redde kvinnen. Hun ble det første dødsofferet på Moa trafikkterminal.
– Vi er på overtid, sier verneombud for bussjåførene i Ålesund, Ståle Nakken. 
Han mener det er snakk om når, ikke om det vil skje en tragisk ulykke igjen. Som nytt verneombud gjør han det forgjengerne har snakket om i årevis: Krever terminalen stengt eller innegjerdet i påvente av utbedringer, eller aller helst en helt ny løsning.
 
Landets verste
– Det er i samarbeid med hovedverneombud i Nettbuss, Harald Sehm, at jeg nå skriver brev til Statens vegvesen Region midt. Sehm er en erfaren bussmann og han nøler ikke med å karakterisere Moa trafikkterminal som landets verste og farligste, sier Nakken.
– Men dette er noe som er snakket om i årevis. Hvorfor først nå?
– Dette går ikke lenger. Trafikkmengden øker. Nå går det rundt 15 bybusser inn og ut av terminalen hver time. I tillegg har du ekspressbussene, flybussene og de andre rutebussene, sier Nakken.
– Bussene bruker også den samme innkjøringen som besøkende til Amfi Moa. Det bidrar til å skape farlige situasjoner og hissig stemning. Det kan en se på mengden skademeldinger Nettbuss samler opp gjennom et år. Det er ikke få smeller, sier Nakken. Likevel er det andre forhold han mener er enda farligere.
 
Løper i blindsonene
– Daglig kommer det passasjerer som haster til bussene fra alle retninger. Noen tar snarveier bak oppstillingsplassen. Noen løper fra en buss mot terminalbygget og havner i sjåførens blindsone.
Ekstra ille er det når elevene kommer og skal skifte buss. Første fare de må forsere er bussene på oppstillingsplassen og den gjennomgående vegen de handlende bruker. Så kommer de opp bak bussene og i blindsonen. Gående tenker ikke over at en buss har et overheng bak, som kan være farlig når bussen er i bevegelse, beskriver verneombudet, og legger til:
– Jeg er overbevist om at det er sjåførenes dyktighet og profesjonalitet som er grunnen til at vi ikke har hatt flere ulykker.
 
Har løsningsforslag
Ståle Nakken ønsker ikke ensidig å slenge ut et krav om å stenge, men ønsker dialog og et møte med de ansvarlige myndigheter. 
– Vi er pålagt å sette trafikksikkerheten først. Derfor er det viktig for oss å få til et samarbeid med alle aktører. For ingen ønsker mer enn oss å skape trygghet rundt det som er jobben vår.
– Du sier det er flere muligheter til å forbedre terminalen?
– Ja. Terminalen er ikke gjennomgående, men kronglete å kjøre inn og ut av. Bussene må i tillegg langt opp på fortauet til terminalen for å kunne svinge.
 I løpet av få minutter på Moa trafikkterminal sammen med verneombudet blir vi vitner til flere farlige situasjoner.
Vi har ikke en ferdig løsning på trygg losing av passasjerer, men dette burde ikke være en umulighet for kloke hoder å finne ut av.  Det vi imidlertid har på blokka, og som er sjåførenes ønske, er en lang langsgående terminal på E136 mellom Moa Syd og Moa Nord, sier Nakken.
– Om en utvider vegen og gir plass til lange busslommer, slik en har i Trondheim, kan bussene kjøre inn og ut på sine plasser uten fare for folk i blindsonen. Det blir som et eneste stort og langt busstopp, sier Nakken.
– I alle fall bør terminalen stenges inne med avgjerding midlertidig, til en god løsning foreligger, mener han.
 
 

Vil gjerne ha dialog

Lisbeth Smørholm som er seksjonssjef i Plan- og trafikkseksjonen hos Statens vegvesen Region midt er mottakeren av brevet fra verneombud Ståle Nakken. Hun kjenner til problemet.
– Dette er et kjent tema hos oss, ja. Og vi vil absolutt være med på en dialog rundt temaet, sier hun til Nytt i Uka.
Hun sier det også tidligere har vært diskusjoner rundt sikkerheten ved terminalen, men at det ikke har bunnet ut i konkrete tiltak.
– Vi må se på hvilke aktører som eventuelt er riktig å få med. Her må en også ha dialog med grunneier.
Samtidig må vi se på handlingsrommet vi har for å få til endringer, sier Smørholm.
 
 
 
 
 
 



15 SISTE
  Aksjeselskap skal kjem...
  Turnforeningen feiret ...
  Vant sin egen semifina...
  Julien-vinner fra Vest...
  Smarte løsninger spare...
  Teige sikrer seg full ...
  Med ansvar for juleste...
  Nytt i Uka frikjent i ...
  – Ålesund kommune har ...
  Frykter «bilbyen» foru...
  Irske superveteraner
  Ingen vet hva som skju...
  Ellevill teatermoro me...
  Livsviktig innsamling ...
  Kiwi-naboer fortviler ...
annonse   
Jul LM 2017/2018
annonse   
Frist LM
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag