Søkeord:  
Søk
Banner top

– Haster å finne en løsning

-Den kritiske og trafikkfarlige situasjonen ved bussterminalen på Moa krever at en raskt ser på problemene. Det sier leder for samferdselsutvalget i fylket, Kristin Marie Sørheim (Sp).

Aktuelt
Tekst Fridgeir Walderhaug   
Foto Fridgeir Walderhaug   
(05/04/2017)
Forrige uke skrev Nytt i Uka om brevet verneombud i Nettbuss, Ståle Nakken, skrev til Statens Vegvesens avdeling for trafikksikkerhet. Nakken mener at forholdene ved terminalen er så graverende at en bør vurdere å stenge deler av området, og vurdere en ny terminal. Han får fullt medhold fra politisk hold i fylket.
 
– Høres ille ut
– Beskrivelsen Nakken kommer med Nytt i Uka høres ille ut. Er det slik at terminalen er farlig for de som beveger seg der så er det klart at vi må ta opp dette, og det raskt, sier Sørheim til Nytt i Uka.
”Utforming av terminalområdet, trafikktetthet og kjøreretning fører til at vi daglig har livsfarlige situasjoner”, skrev Ståle Nakken til Statens vegvesen for litt over en uke siden. Han påpekte i brevet at en er på overtid for når en kan forvente enda en ulykke, lik den tragiske dødsulykken i november 2011. Da omkom en eldre kvinne etter påkjørsel av buss inne på terminalområdet.
 
– Vi må lytte til Nakken
For bussjåførene i Nettbuss har terminalen vært et tema helt siden den åpnet i 2005, men Kristin Marie Sørheim virker overrasket over temaet.
– Ja, dette har ikke vært et tema i samferdselsutvalget i min tid. Men det kan jo være at det har vært oppe tidligere.
– Bør det bli et tema nå?
– Ja, absolutt. Når et verneombud skriver et brev med et så klart budskap om at terminalen på Moa faktisk er farlig, så må vi lytte, sier Sørheim.
– Nakken etterlyser dialog med involverte parter. Er dette noe samferdselsutvalget vil bidra til?
– Nå er det slik at vi ikke er fagfolk på dette området. Vi kjøper inn tjenester fra de som kan disse tingene, og dette er saker som Statens vegvesen utreder for oss.  Men jeg synes det er viktig at de og andre aktører går inn i en dialog så snart som mulig. Vi er ikke tjent med en livsfarlig terminal, sier Sørheim.
 
Presset øker
Kristin Marie Sørheim påpeker samtidig at det er mange aktører som må inn i bildet rundt terminalen på Moa.
– Vi leier jo grunnen der terminalen er, og den ligger ved et kjøpesenter. En endring, liten eller stor, vil nødvendigvis koste penger. Og det er jo der vi kommer inn. Dette er noe vi vil vite mer om. Blant annet for å se på nettopp kostnadene. Bør det være et spleiselag mellom flere interessenter? Og hvordan skal en gjøre dette? sier hun.
Samtidig er det flere terminaler som Sørheim mener en bør gjøre noe med. 
– Både i Molde, Kristiansund, Ålesund sentrum og Ørsta, for å nevne noen. Presset øker jo på disse terminalene på grunn av trafikkøkning.  Situasjonen var jo den at fylkesrådmannen foreslo å ta ut midlene til disse terminalene fra budsjettet nå i desember. Vi fikk imidlertid lagt inn igjen noe, sier Sørheim.
Sørheim er klar på at problemene knyttet til bussterminalen på Moa skal på dagsorden.
– Det er bare å brette opp ermene og komme i gang. Jeg ser forslagene til endring, men i første omgang må vi diskutere hvilke strakstiltak en kan komme med for å gjøre terminalen mindre farlig, sier hun.
 
 

– Terminalen er et skrekkeksempel

 
Anton Johan Valle (64) har kjørt buss siden 2008. Han har ikke tall på hvor mange ganger det kunne gått galt. Han husker godt episoden forrige uke.

Da Nytt i Uka var på befaring på Moa trafikkterminal forrige uke fikk vi flere bilder av situasjoner som kunne blitt farlig. På et av bildene sitter den erfarne bussjåføren Anton Johan Valle og skal kjøre bussen ut av spor 5. Bildet viser at det fort kunne gått galt om Valle var uoppmerksom et lite sekund..
 
Dukket plutselig opp
– Jeg husker godt episoden, sier han.
– Jeg hadde akkurat startet å kjøre ut av spor 5 på vei til Kristiansund da det plutselig dukket opp tre personer på høyresiden min. Jeg skvatt til, men det er jo ikke første gang, sier Valle.
Samtidig måtte han passe overhenget bak på bussen. For også der sto det folk.  Anton Johan Valle er enig med verneombud Såle Nakken i at nok er nok, og at noe må gjøres.
– Terminalen kommer opp som tema hos oss sjåfører nå og da. Spesielt etter at kolleger har opplevd alvorlige situasjoner. Vi omtaler terminalen som et skrekkeksempel. Løsningene er mange, men som Ståle Nakken sier, så må det gjøres noe nå.
 
Rutine kan bli livsfarlig
Valle sier at å kjøre inn på bussterminalen på Moa krever full oppmerksomhet fra sjåføren.
– En må virkelig passe på og ha med alle sanser. For passasjerene og andre som beveger seg i området tror vi bussjåfører ser alt. Det stemmer ikke.  Spesielt utfordrende er det på fredager. Det kommer busser inn og slipper av sine passasjerer. Samtidig kan det komme horder med skoleelever som løper til terminalen, eller etter neste buss.
– Blir du redd?
– Jeg skvetter av og til opp. Men ting kan fort bli rutine, og det er livsfarlig, sier den erfarne bussjåføren.
 
 

Thon vil ha ny terminal

 
Ledelsen i Olav Thon Gruppen er allerede i dialog med kommunen og fylkeskommunen om hvordan en fremtidig terminal på Moa skal se ut. De avventer kontakt rundt eventuelle strakstiltak.

Utviklingssjef i Olav Thon Gruppen Else Andersen, og senterleder hos Amfi Moa, Anne Mari Kleppe, har lest saken i Nytt i Uka om verneombud Ståle Nakkens brev til Statens Vegvesen.
– Vi har ikke fått noen henvendelse fra noen av partene etter brevet, og jeg forventer at de gjør det om de ønsker dialog med oss om dette, sier Anne Mari Kleppe.
Else Andersen sier arbeidet med blant annet å se på fremtidens bussløsning på Moa er i gang.
– Utbyggingstakten i området er svært stor, og politikerne i kommunen har ønske om en områdeplan. Første møte er denne uken, forteller hun.
Andersen sier at bussterminalen og løsningene rundt denne er et viktig tema i denne planen.
– Med blant annet IKEA og kinosenter som noen av utbyggingsprosjektene i området, er de langsiktige planene viktig for oss. Det er mange løsninger en kan diskutere, også alternative av- og påstigningspunkt. Eller om det skal være en gateterminal eller en annen løsning i framtiden.
Og i dette er sikkerheten viktig også for oss, våre kunder, ansatte og leietakere.
Samtidig er det jo gledelig at det er en økning i bruken av offentlig transport. Den må bare gjøres sikker og brukervennlig, sier Else Andersen.
 




15 SISTE
  En sommer du kan glede...
  Ingen tar ansvar for f...
  Vil lagre 50.000 tonn ...
  – Dette må ta slutt
  Mangler oversikt over ...
  – Møt meg backstage
  Avhengig av arbeidsinn...
  Enklere start på en he...
  Spør folk og politiker...
  The North West utsette...
  Lerstad skole fyller 4...
  Opprørt over forbud mo...
  Nye mulige lovbrudd i ...
  Følg med på barnas app...
  Synth inn og tempo opp
annonse   
Frist LM
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag