Søkeord:  
Søk
Banner top

Klager på mangelfull norskopplæring

Mangelfull oppfølging, ingen pedagogikk, blir sittende uten lærer, uforutsigbar undervisning og vilkårlig skifte av lærebøker. Det er noen av punktene et titalls fremmedspråklige elever hos selskapet A2B kan fortelle om.

Aktuelt
Tekst Fridgeir Walderhaug   
Foto Fridgeir Walderhaug   
(27/09/2017)
Bildetekst: – Vi er godt voksne elever som kom hit topp motiverte for å lære oss norsk. Nå er kurset snart over, og mange kan nesten like lite som når de kom, sier Maria Nakken som er elevenes tillitsvalgte. Maria kommer fra Russland, de andre elevene kommer fra over ti forskjellige land. De er redde for å stå fram i et Norge der de frykter at innvandrere som klager blir sett ned på.
 
. . .
 
15. september hadde et titalls elever med innvandrerbakgrunn fått nok, og leverte inn det de kaller et ”Varsel om mangelfull undervisning på kurs”. Klagen ble stemplet ”Mottatt ved oppmøte 15. september. Nav Ålesund”. Det er Nav som har henvist de voksne elevene til lærekonsernet A2B.
 
Var topp motiverte
– Vi er en gruppe elever fra over ti forskjellige nasjoner. Alle er voksne folk med solid jobberfaring. Mange har utdannelse innen tunge akademiske fag som sykepleiere og ingeniører. Noen har diplomeksamen fra universiteter, andre er fagarbeidere innen flere felt. Felles for oss alle er at vi kom hit til kurset topp motiverte og ønsker å lære så godt norsk som mulig. Både muntlig og grammatikalsk, forteller Maria Nakken, opprinelig fra Russland.
Siden begynnelsen av mai har hun og hennes medelever hver dag møtt til undervisning i lokalene i Breivika. De går full skoledag, før flere av dem fortsetter til jobb.
Kurset er, ifølge papirene elevene har fått, ment å gi deltagerne grunnleggende norskkunnskap opp til B1-nivå. Et nivå som er anbefalt for elever på videregående skole. Det uttalte målet er at alle deltagere skal oppnå A2-nivå, og flest mulig opp til B1, som skal gi dem innpass i det norske arbeidslivet.
Elevene er alle henvist dit av Nav. Kurset er en tjeneste Nav kjøper med selskapet A2B, et selskap, som ifølge dem selv, har spesialisert seg på å støtte virksomheter og mennesker gjennom forandringsprosesser, noe innvandrere i aller høyeste grad kan sies å være i.
 
Redd for å klage
Nytt i Uka møter en gruppe på rundt ti elever. Disse står bak klagen til Nav, men flere av dem kommer fra land og kulturer der det å klage ikke er helt risikofritt. Samtidig har de fått med seg at innvandrere som klager i Norge lett blir stemplet og hetset av innvandrerfiendtlige grupper. De er redde, men vil si sin mening. Maria har i motsetning til de andre en norsk forankring i en norsk ektemann. Det gir henne trygghet, og hun er klassens tillitsvalgte.
– De frykter å bli sett ned på, og de er redd Nav sier Maria.
– Hvorfor er de redd Nav?
– De er redd de vil få vanskeligheter om de står fram, men dette går ikke lenger, sier hun.
Lista er lang over det elevene klager over. I bunnen ligger et ønske om å lære norsk så godt som mulig.
– Nav sa at dette var et veldig dyrt kurs, og at det var viktig at vi fulgte opp. Noe vi så absolutt gjør.
Vi kommer hit hver eneste dag. De fleste fra kommuner som ligger flere mil unna Ålesund. Noen kjører sju mil en vei hver dag, for å komme til undervisning på morgenen, for så å oppleve at det ikke er noen lærer til stede, forteller hun.
 
Lærere slutter
I sin egen brosjyre, omtaler A2B  det aktuelle kurset. Her loves det kontinuerlig oppfølging, at de skal sikre motivasjonen. De skal også  kombinere teoretisk undervisning med aktiv dialog, praktiske øvelser og oppfølgingssamtaler med rådgivning.
– Det finnes ikke en systematisk opplæring. I begynnelsen var vi en gruppe mennesker som var helt nye i møtet med det norske språket. Bare noe få hadde litt kunnskap om norsk, froteller elevene.
– Etter kort tid kom nye elever inn i gruppen. Disse hadde allerede fått opplæring i to måneder.  Resultatet ble at de som ikke kunne noe norsk, falt helt utenfor. 
– Allerede etter to måneder hadde det vært tre lærere innom.  Når den andre gruppen kom inn måtte vi også skifte lærebøker.
Vi fikk beskjed om at vi ikke kunne få hjelp eller forklaring på ting vi ikke forstår, forteller elevene. 
– Under hele tiden har det vært et par damer på kontoret. Men de har gitt elevene beskjed om at de ikke er lærere, sier Maria, og håper folk ikke tror de klager fordi de er late.
– Det er tvert om. Vi er topp motiverte. Mange av oss trenger også norskopplæringen til å få norsk statsborgerskap. Dette betyr mye for oss. Da holder det ikke å kun sitte alene å skrive, forteller hun.
 
Penger ut av vinduet
Patric fra Slovenia kjører hver dag fra Stranda til Breivika for å være med i undervisningen. Han skjønner ikke helt hvorfor.
– Jeg kunne jo like godt ha øvd på å lage CV hjemme. Her blir vi ofte overlatt helt til oss selv, og når vi først får en konsulent (A2B omtaler sine lærere som konsulenter. journ.ref) så hoppes det fram og tilbake i lærebøkene. Å forberede seg er totalt umulig, sier sloveneren som har vært i fast jobb i Norge lenge. Etter at han ble utsatt for en arbeidsulykke ble han innlemmet i Nav-systemet.
Nå lever han på arbeidsavklaringspenger, men lengter etter å lære norsk slik at han kan søke nye jobber. 
– En dag kom en konsulent vi ikke hadde sett før. Han pratet en hel dag på norsk. Over 90 prosent av elevene forsto null av det han sa. Hva er poenget?
Nav kaster penger ut av vinduet med dette dyre kurset, sier Patric, som helst vil nøye seg med å oppgi fornavnet sitt.

I klagen til Nav heter det:
”Elevene spør og spør, og får til svar at ”vi er ikke lærere”.
Det er ingen pedagogikk i opplæringen. Timeplanen følges ikke, og elevene vet ikke hva de skal gjøre når de kommer til kurset om morgenen. Det stokkes om på undervisningen hele tiden. Det hoppes fram og tilbake i lærebøker og oppgaver. For elevene er ikke noe forutsigbart. Det er umulig å møte forberedt”.
 
Kurset snart over
– Disse tingene er alt annet enn motiverende. De ser ikke vits i å møte, men gjør det likevel, for så å bli sittende for seg selv.
– Akkurat nå har dere en konsulent?
– Ja, og hun er en hyggelig dame. Men hun er også midlertidig, har vi fått vite. Samtidig har vi nå kommet så langt ut i kurset at alle er redd for at når de seks kursmånedene er over så vil få, om noen av oss, ligge på det nivået vi skal. Det er jo bare en måned igjen, sier Maria Nakken.
 

A2B kjenner seg ikke igjen 

-Dette kjenner vi oss ikke igjen i, sier daglig leder Waldemar Szyngwelski, og drifts- og personalsjef Harald André Pedersen i selskapet A2B.
– Dette høres jo i utgangspunktet alvorlig ut, sier Szyngwelski. Han bekrefter at selskapet har mottatt elevenes klage på undervisningen.

Misforstått?

– Jeg tror i utgangspunktet at flere av elevene enten har misforstått og tror dette er et rent språkkurs i norsk, hvilket det ikke er, eller de er blitt feilplassert av Nav. Kurset skal forberede kandidatene (elevene journ.anm.) og gjøre dem rustet til arbeidslivet. Samtidig vet vi at det er personer på kursene som ikke ønsker å være der, legger han til.
De to avviser at kurset er ment å skulle gi elevene grammatiske kunnskaper i norsk.
– Det viktige er at de skal ha kunnskaper til å få seg jobb, og å beholde jobben, sier Pedersen.
Begge understreker at A2B har solide resultater å vise til.
– Våre tall viser at 52 prosent er ute i jobb etter endt kurs. Vi har 100 prosent oppmøte og det samme når det gjelder forbedrede kunnskaper etter kurset.

To lærere sluttet

– Elevene klager på at de sitter alene, får til svar at de ikke kan få hjelp, og at lærere skiftes ut?
– Til det siste kan jeg bekrefte at to lærere har sluttet. Dette fordi de har takket ja til andre jobber, noe som er helt udramatisk, sier Szyngwelski.
– At elever som spør om hjelp får beskjed om at det kan de ikke få, er uforståelig for oss. Vi kan jo ikke si at folk lyger, men det høres både usannsynlig og rart ut, sier Szyngwelski.
– De klager også på vilkårlig bruk av lærebøker?
– Det må være fordi det brukes flere lærebøker, og at vi varierer bruken. Vi bruker også nettet, video og har egne moduler på nett som elevene bruker. Deriblant skriving av CV som vi forstår noen også klager på. Hadde dette vært et rent språkkurs hadde det vært naturlig å følge en bok fra begynnelse til slutt, men det er altså ikke saken her, sier Pedersen.
– Kurset er nå snart slutt. Er det nå stabilitet i problematikken rundt lærere?
– Ja. Vi har fem lærere, eller konsulenter i Ålesund.

 




15 SISTE
  Aksjeselskap skal kjem...
  Turnforeningen feiret ...
  Vant sin egen semifina...
  Julien-vinner fra Vest...
  Smarte løsninger spare...
  Teige sikrer seg full ...
  Med ansvar for juleste...
  Nytt i Uka frikjent i ...
  – Ålesund kommune har ...
  Frykter «bilbyen» foru...
  Irske superveteraner
  Ingen vet hva som skju...
  Ellevill teatermoro me...
  Livsviktig innsamling ...
  Kiwi-naboer fortviler ...
annonse   
Jul LM 2017/2018
annonse   
Frist LM
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag