Søkeord:  
Søk
Banner top

Musikalsk komedie

Den norske absurde teaterkomedien «Play Alter Native» er gjort om til musikal og om tre uker står rundt 80 musikk-, dans- og dramaelever ved Fagerlia videregående på scena i Parken kulturhus, klare for premiere.

Kultur
Tekst Maria Nerhus   
Foto Maria Nerhus   
(17/01/2018)
Bildetekst: Dansegruppa er godt koreograferte allerede.
 
. . .
 
Hvordan kan knappe ressurser innvirke menneskets handling for å sikre seg mest mulig? «Play Alter Native» er et nyere norsk stykke skrevet av Finn Iunker, og presenteres i musikalform av andre- og tredjeårselever. Stykket er sydd sammen av lærerne, med teaterlærer Eldrid Schrøder Kvalvik som ansvarlig regissør. 
– Det begynner å ta form, stråler regissøren under en av fellesøving-ene. All skoletid blir nå brukt i forberedelsene av oppsetningen. Dette er den vanlige undervisningen.
 
Lærerik erfaring
Lærerteamet rundt musikaloppsetningen har etter hvert opparbeidet seg god erfaring, ettersom de setter opp en slik større forestilling annet hvert år. 
– Det er både kunstnerisk og pedagogisk spennende, skyter årets produsent, avdelingsleder for kunstfag, Endre Volden inn. 
Sammenlignet med tidligere år, er dette stykket noe mer ukjent. Som dramalærer syns Schrøder Kvalvik at det har gitt større rom for kunstnerisk frihet i uttrykket, enn hva mer kjente «ferdigstilte» musikaler tillater. Fagerlia kan skilte med egenkomponerte verk.
– Det kunstneriske teamet valgte et stykke, og vi har hatt ønske om å skape noe selv. I dette har elevene blitt gitt mer å gjøre, beskriver regissøren. «Play Alter Native» er mer et ensemble-stykke, enn en mer tradisjonell oppsetning med én eller to utprega hovedroller. 
 
Elevene bidrar 
Til denne musikalen ble det kjørt åpne auditions. Fremfor at elevene skulle fremføre noe fra stykket slik som tidligere år, skulle elevene denne gangen bare vise talentet sitt. Flere elementer fra audition har blitt lagt rett inn i stykket, blant annet en solodans. 
Ved hjelp av fri tilgang til kostymelageret til Opera Nordfjord, har enkelte scener blitt gitt muligheten til å skape overdådighet.
– Vi skal ha et hoff, og har nok tatt litt av med mye kostyme, smiler Volden og Schrøder Kvalvik.
 
Syr sammen elementene
Tirsdager blir flittig brukt for de rundt 100 involverte personene. Da får eleven fra de tre klassene sydd sammen elementene til én helhet. 
– Jeg ser at vi kommer i mål og at vi ligger greit an, smiler regissøren.
Til sammen blir det ni forestillinger i kulturhuset, både lukka skoleforestillinger og åpne.
Fagerlia videregående har hatt disse store musikalforestillingene annet hvert år, og lærerne ser at tiden imellom er nødvendig, også for å gi rom for andre uttrykk. I denne tiden, annet hvert år, blir det jobbet intenst, og regissøren beskriver den første tida etter «Parken-uka» som både deilig og litt som kjærlighetssorg over at det er ferdig. 
– Man blir jo tett på elevene over lang tid. Nå handler det om å fortsette i den retningen vi er på vei, og å holde på engasjementet, tenker regissøren og produsenten høyt.
 
Åpne forestillinger for flere
Ettersom Fagerlia videregående tilbyr alle tre retningene, musikk, dans og drama, er det fint å kunne sette sammen linjene til ett felles prosjekt. 
– Størrelsen på oppsetningen gir oss en skikkelig gøy utfordring og vi må samkjøre de ulike retningene og egentlig makse ut alle kreftene, beskriver de.
Videre ivrer årets produsent og regissør for å få bort skolestempelet fra oppsetningen og ser gjerne at enda flere tar turen.
– Gå ut, få en opplevelse! Energien det gir, med 80 ungdommer på scena, det er verdt det! lover regissøren og produsenten.
Etter å ha jobbet med elevene lover de publikum en «vanvittig bredde» og at det ikke er mulig å kjede seg. Tematikken om et samfunnssystem som ikke fungerer, og som ender med undergang, fremført i sjangeren komedie av modig og flink ungdom.
 
 

Grunnlag for videre valg 

 
Årets oppsetning av Fagerlia-elevene har nok åpnet for mer kunstnerisk frihet enn tidligere år, og det er noe elevene vet å sette pris på.
 
Aller først så tenker Frida Havnegjerde, Matilde Vadset og David Jakobsen at forberedelsene har kommet langt. Men de vet også at tekstpuggingen, særlig den som er på latinsk og italiensk, kan være litt av en bøyg. Selv om publikum enda er flere uker unna, har nervøsiteten meldt sin ankomst i små monn allerede.
– Naturligvis er jeg nervøs, men det er jo også et tegn på at man bryr seg. Og det er jo bra, smiler David Jakobsen. Han er én av tre fortellere i «Play Alter Native».
Sammensetningen av elever består av musikk, dans og drama fra VG1 og VG2, i utgangspunktet seks klasser, som nå står sammen om ett prosjekt. 
 
Nyttig samarbeid
– Det er lærerikt å få denne muligheten til å jobbe i lag, syns de tre. Hittil har alle vært positive og i godt humør, beskriver de.
Særlig fokustrening, som de forteller at de har fått «i bøttevis» av, bruker de også i andre fag. Det samme gjelder tålmodighet, og det å gå inn med samme energi, selv om noe må repeteres. Også arbeidsetikk blir fremhevet som positivt i denne læreprosessen.
David er tredjeårselev og har sett frem til å være delaktig i storproduksjonen i snart tre år. Matilde og Frida fikk med seg forrige oppsetning mens de fremdeles gikk på ungdomsskolen og var publikummere. Begge andreårselevene var innstilte på å gå sine linjer på Fagerlia videregående allerede den gang, og ser for seg å kunne bruke denne bakgrunnen i videre studieretninger.
Før den tid venter ni forestillinger i Parken Kulturhus, i uke seks.
 
 
 



15 SISTE
  Høyst usikkert om O’Le...
  «Nye» videregående kan...
  – Lager revy om studen...
  Borgundfjordfiske for ...
  Pantelotteri-rekord gi...
  Møt Tennfjords store ...
  Emblem gleder seg til ...
  Utropte vinnerne
  Rehabilitering i hjemm...
  Fra hobby til jobb ove...
  Fremmer lokal matkultu...
  Melgaard og Bjertnes i...
  Cox berga Solfrid og g...
  Fekk øvd på koreografi
  Muritunet utvider og b...
annonse   
Frist LM
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag