Søkeord:  
Søk
Banner top

– Det vil oppstå farlige situasjoner

I bypakken ligger det et forslag om å innføre kantstopp for busser. Bystyrerepresentant Håkon Lykkebø Strand (Frp) advarer mot tiltaket, og frykter trafikkfarlige situasjoner. Nå blir saken tema i en interpellasjon til ordfører Eva Vinje Aurdal (Ap).

Aktuelt
Tekst Fridgeir Walderhaug   
Foto Fridgeir Walderhaug   
(21/03/2018)
Bildetekst: – Her ved Volsdalen skole er det fotgjengeroverganger på begge sider av busstoppet. Med et kantstopp for busser i kjørebanen vil det raskt kunne oppstå farlige situasjoner, sier Håkon Lykkebø Strand (Frp). Torsdag stiller han ordføreren spørsmål om saken.
 
. . .
 
Det er Statens vegvesen som foreslår kantstopp for busser i Ålesund. Med kantstopp menes det at flere busslommer langs blant annet Borgundvegen, og forbi Volsdalen skole, fjernes. Det er 40 km/t forbi skolen, og forslaget gjelder utvalgte busslommer der fartsgrensen er fra 60 km/t eller lavere. Bussene skal i stedet stoppe midt i veien for å ta på eller slippe av passasjerer.
 
Kan bli farlig
Dette reagerer bystyrerepresentant Håkon Lykkebø Strand (Frp) sterkt på. Han mener det kan oppstå farlige situasjoner. Derfor har han skrevet en interpellasjon til ordfører Eva Vinje Aurdal der han spør om hun ser problemene med slike kantstopp, og om hun vil sørge for at omgjørelse fra busslommer til kantstopp ikke finansieres av bompenger.
– Det er mulig slike kantstopp kan egne seg i enkelte byer, men ikke slik det er i Ålesund der det tar lenger tid å få på passasjerer. Det vi oppnår er at trafikken bak bussen blir utålmodig, og vi vet at folk har dårlig tid.
– Du frykter farlige situasjoner?
– Ja, og vi vet jo at slike situasjoner oppstår. Her i Volsdalen er det for eksempel fotgjengerovergang på begge sider av busslommen. En utålmodig bilist som ser sitt snitt til å kunne passere en buss som har stoppet, vil skape farlige situasjoner, mener Lykkebø Strand, som også tror bussjåfører vil oppleve dette som stress.
– De vil jo oppleve at de stopper opp trafikken og dermed føle seg presset på tid for å komme seg videre. I Ålesund må alle gå inn foran. Når det da kommer en flokk skoleelever blir du fort stående og oppholde trafikken tre-fire minutter. I slike situasjoner blir det i alle fall farlige forbikjøringer, sier han.
 
En hån mot bilister
Fremskrittspartiets bystyregruppe mener også at det er en hån mot bilistene at de skal betale dette med bompenger.
– De skal altså betale for å stå i kø. Det hører jo ingen plass hjemme.
Det er både kostbart og unødvendig.
– Men dette brukes jo i andre byer?
– Ja, og mulig det kan fungere enkelte plasser, og jeg ser jo at Statens vegvesen må ta sine faglige vurderinger fra sted til sted. I Sarpsborg fungerte det ikke. Der tok de bort ordningen etter at en person ble påkjørt.
I Bergen filmet en person hele 18 farlige forbikjøringer av busser som stoppet. Og det kun i løpet av en halv time.
– Men kan du se noen miljøfordeler med kantstopp?
– Nei. Jeg ser ikke miljøaspektet med å la biler stå i kø. Jeg skjønner at en vil at flere skal ta buss, men da får vi heller bruke gulrot framfor pisk.
 
Ber om stans
Håkon Lykkebø Strand, som også er fylkesformann i FpU, vil fremme interpellasjonen i bystyret torsdag.
Der kommer han med forslag til vedtak: ”Bystyret ber administrasjonen om å stanse arbeidet med å gjøre om busslommer til kantstopp finansiert av bompenger i Ålesund kommune”.
Ordfører Eva Vinje Aurdal, som for tiden er på reise, har vi ikke lykkes med å få tak i for kommentar.
 



15 SISTE
  Kommunen ga fra seg 2,...
  En hel klasse med inte...
  – Nå skal gründerne op...
  – Blir med på flyttela...
  Frykter kollaps i krep...
  Hærverket på anleggsma...
  Sulafotograf fulgte hj...
  Kantor Ola Eide takker...
  Politikerne vil ha Bor...
  Trialjenter i vinden
  Humør fortalt med øyne...
  Helt på bærtur
  – Må tenke fem til ti ...
  Det nye bymisjonssente...
  Vil pusse opp gjengrod...
annonse   
Frist LM
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag