Søkeord:  
Søk
Banner top

Med tanke om forståelse og gjenbesøk

– Jeg har alltid inte-ressert meg for turister og ser jo at cruise-passasjerene øker i antall. Turisme er en næring i vekst, svarer Alf Øyvind Klock.

Aktuelt
Tekst Maria Nerhus   
Foto Maria Nerhus   
(04/04/2018)
Bildetekst: Det er plass til 50 publikummere om gangen  i den nye kinosalen som straks er klar i Notenesgata. Alf Øyvind Klock fant brukte og gode kinostoler til salgs i Danmark.
 
. . .
 
Om to uker er det klart for åpning med rød løper. Turisttilbudet skal være klart og kunne inngå i The North West-dagene som skal foregå i Ålesund de dagene. Utgangspunktet er å gi turistene en større forståelse for regionen de har kommet til. Hva var grunnlaget for bosetning her? De skal få en innsikt i naturen, og videre om hvordan bygningene har fått sin fasade, og et historisk tilbakeblikk til da byen brant. 
– Avslutningsvis blir man tatt med opp i helikopter i en spektakulær flytur hvor man får se fjordene fra et fugleperspektiv, forteller Klock. Mer enn å bli omtalt som gründer, liker han bedre beskrivelsen av at han ønsker å skape noe. 
Filmen er produsert av Fuglefjellet og den er ennå ikke ferdig klippet. Lengden vil være rundt 15 minutter.
 
Fra tanke til plan
Alf Øyvind Klock var en av mange som mista jobben i Nordsjøen for noen år siden, og måtte tenke nytt. Han har allerede ett firma, «Jungeldyr», som går bra. Det stoppet likevel ikke videre tanker om å skape noe mer. Fjorårets overskudd er satset i de nye planene i Lorkenesgata, hvor lokalet stod ledig.
– Lokalet er «perfekt plassert» med tanke på målgruppa, sier han. Cruiseturistene må jo nærmest snuble over dørstokken.   
Klock kjører Norge rundt sammen med jungeldyra, og ettersom de ikke avgir særlig konversasjon, er notatblokka en trofast følgesvenn:
– Tankene kverner hele tida.
Etter en samtale med en utleier av rorbu i Lofoten ble Klock enda mer overbevist om å satse på dette. 
Etter å ha gått noen runder med «skal-skal ikke» landet han på å satse. I første omgang med tre års perspektiv, med en foreløpig investering på en halv million kroner.
– Det er ei tøff satsing, syns han selv. Men, skal man først gjøre noe, så skal det gjøres ordentlig. 
 
Mange mangler avtaler
– Ifølge destinasjonsselskapet er det hver fjerde turist som har en forhåndsbestilt aktivitet i det de stiger i land. Resten kommer i land uten konkrete planer for timene i land, har Alf Øyvind Klock fått innspill på.
Snart kan disse turistene få med seg en filmvisning, som vil bli vist hver halvtime. Det skal være et skikkelig lavterskeltilbud som ligger rett ved ilandstigningen. 
– Dette skal være et godt supplement. I første omgang er språket engelsk og det er lagt vekt på at oppleseren har kunstpauser innimellom. Et bilde kan si mer enn ord …, beskriver han.
Innenfor dørene er det snart klart et venterom til filmfremvisningen, som også skal være et salgsareal for lokale varer.
Tankene om videre bruk av lokalene er der allerede, men kinoen skal være motoren i det som skal skje.
– Her er store muligheter til «add ons» når den er oppe og går, smiler Alf Øyvind Klock. Foreløpig er det bestemt at Steve Røyset sine fotografier skal pryde veggene.
 
Viser det ekte
– Folk er ute etter det ekte, så jeg har kverna rundt hva jeg kan tilby en turist som oppholder seg her i sentrum i fire til åtte timer, gjenforteller han om tankeprosessen. 
Selve bykjernen har man trålet på 2,5 timer, og da spant han videre på et supplement. Og ønsket om å skape noe som kan trigge ønsket om et gjenbesøk til vårt område - at oppholdet skal vare lenger enn ilandstigningstiden fra cruiset.
– Det handler om å få dem til å komme tilbake. Kanskje plukker de opp tips til et lengre opphold fra filmen? ønsketenker Alf Øyvind Klock seg. Ikke uventet har han troa på at turistene har bruk for dette. Nå må han jobbe for å gjøre tilbudet kjent.
– Hva skjer her om ett år?
– Da gleder vi oss til en ny sesong som kan bli enda bedre enn denne.
 
 
 

Har funnet et nytt segment 

 
Reiselivssjef Tom Anker Skrede i Destinasjon Ålesund Sunnmøre (DÅS) omtaler det nye tilbudet som «kjempebra». Han beskriver at det er lagt kvalitet i det Alf Øyvind Klock har valgt å gjøre. 
 
– Filmen løfter frem byen, regionen og landet på en flott måte, syns Skrede.
Han utdyper:
– Det er et spennende konsept som man finner i andre deler av verden. Det er best for de turistene som er her i en kortere periode, for å få en forståelse for hvordan samfunnet her er skapt.
– Jeg har troa på kinoen. Absolutt, sier reiselivssjefen. Han beskriver det videre som kjempebra, og ikke minst at beliggenheten er suveren. 
 
Til hjelp for medlemmene
Som destinasjonsselskap har de bidratt med tall og fakta som nykommeren kan nyttiggjøre seg av og kan komme med råd om det er åpning i markedet for et sånt produkt, noe reiselivssjefen mener her er.
– Det er kanskje lett å si når DÅS ikke løper noen direkte risiko?
– Ja, det kan man kanskje si, siden vi ikke er involvert i selve prosessen. Men når noen har en idé og kommer til oss for å diskutere hva vi tror om ideen og om der er potensiale, så kan vi blant annet innhente erfaring fra andre steder. Vi prøver å gi så realistiske tilbakemeldinger som vi kan. Vi gir råd ut ifra kompetansen vi har. Og vi kan veldig mye om det som skjer i markedet.
 
Mye mer på trappene
Akkurat når det gjelder cruisepassasjerer vet man at anslagsvis 330.000 er ventet til Ålesund i løpet av denne sesongen.
– Stadig flere ser at turisme er noe vi skal leve av fremover, opplever Tom Anker Skrede.
DÅS jobber mye for å tilby mer i månedene fra september og til mai. Og da trenger vi nok flere aktivitetsprodukt som vi ikke har. At her er mange tilbydere om sommeren, vet vi. 
– Er det mange som planlegger nye tilbud til turister?
– Ja, her er flere, men ingen jeg kan si noe om enda. Jeg føler absolutt at flere og flere ser potensiale for å skape noe. Her er ulike prosjekter av alle slag og vi opplever en vekst i reiselivet gjennom hele året.
 
 
 

Godt av en påminnelse

 
-Jeg ser for meg et tett samarbeid mellom den nye turistkinoen og de næringsdrivende i sentrum.
 
Uttalelsen kommer fra lederen av Ålesund Sentrumsforening, Monica Molvær. Medlemmene har allerede fått en liten «verdenspremiere» på forrige medlemsmøte, hvor de ble presentert en teaser av filmen.
– Det ga skikkelig gåsehudfaktor, beskriver hun videre, og legger til:
– Jeg syns dette er utrolig innovativt og spennende!
 
Kan brukes lokalt også
Plasseringen av det nye tilbudet passer også svært godt, syns Molvær:
– For mange turister vil dette bli første stoppested i Ålesund, før de skal videre gjennom byen, og det vil være gode muligheter til å ønske turistene velkommen til våre handels-, restaurant- og kulturopplevelser.
At turistkinoen kan benyttes også for lokalbefolkningen, har Molvær troa på. Hun ser for seg at dette kan bli et godt tilbud både for lokale innbyggere og næringslivet. 
– Vi har noen ganger godt av å minne oss selv på hvilket mektig område vi bor i, og det kan være med på å gi et godt perspektiv på regionen vår, tenker hun høyt.
 
 



15 SISTE
  – Dette går ikke lenge...
  Musikk fra hjertet
  Høstferie med svømmedi...
  Skjærgårdsdrøm i oppfy...
  Føler oss fullstendig ...
  Drømmen er å reise i E...
  Olav Thon klipper snor...
  Slutter i Matfestivale...
  Shanghai eller Svalbar...
  Sammen skaper vi det g...
  Lever et aktivt liv me...
  Lidenskap for akrobati...
  Kommunen ga fra seg 2,...
  En hel klasse med inte...
  – Nå skal gründerne op...
annonse   
Frist LM
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag