Søkeord:  
Søk
Banner top

Brudeeggferden på vei til TV-skjermen

Gry Molvær Hivju og Kristofer Hivju har vært på Aalesunds museum og spilt inn en pilot til en dokumentarfilm om Ole Brude og brudeegget.

Kultur
Tekst Kenneth Kamp   
Foto Kenneth Kamp   
(02/05/2018)
Bildetekst: Regissør Gry Molvær Hivju, ektemann og skuespiller Kristofer Hivju (kaptein Iver Thoresen) og skuespiller Vebjørn Enger (Ole Brude) forteller den dramatiske historia om ferden over Atlanterhavet med brudeegget. (Foto: Kenneth Kamp)
 
. . .
 
Den dramatiske historia om Ole Brude og hans overbygde, eggeformede livbåt, er fra før behørig omtalt i boka til Ole M. Ellefsen. Nå er den også på vei mot TV-skjermen, dersom alt går etter planen.
Det er produksjonsselskapet Tindefilm, som regissør Gry Molvær Hivju og ektemann og skuespiller Kristofer Hivju står bak, som håper å få lage dokumentarfilm om brudeegget på oppdrag fra NRK. I første omgang har de nå vært rundt omkring i ålesundsregionen og spilt inn en pilot til forprosjektet for filmen. Piloten skal leveres til NRK til høsten, og dersom fjernsynsselskapet tenner på den, begynner arbeidet med en fullverdig, dramatisert dokumentarfilm.
 
«Uræd»
Historien om brudeegget – den første overbygde livbåten med eggeform – er breddfull av drama fra begynnelse til slutt. Det hele starta da den 16 år gamle Ole Brude overlevde et dramatisk skipsforlis,  noe som fikk ham til å tenke på at det måtte være mulig å konstruere sikrere livbåter. Allerede 24 år gammel, i 1904, hadde han den hardføre, seilbare eggeforma stålkonstruksjonen klar. Livbåten fikk navnet «Uræd».
Gry og Kristofer forteller at de som skulle arrangere verdensutstillinga i St. Louis i 1904, hadde utlova en belønning til den som kunne vise fram en tryggere livbåtkonstruksjon. Ole Brude bestemte seg for å seile over Atlanterhavet med livbåten og beregna å komme fram i god tid til utstillinga, men på grunn av ålesundsbrannen ble han forsinka og rakk ikke fram i tide.
 
Hermetiske erter og pistol
Den fem måneder lange ferden over verdenshavet ble svært dramatisk for de fire som var om bord. Ikke valgte de strakeste veien heller, men gikk først nordover og rundt Golfstrømmen for å unngå å bli ført hjem igjen med strømmen. Stormer og orkaner demonstrerte at livbåten fungerte som den skulle, men verre var nok isolasjonen på 15 kvadratmeter innelukka gulvflate – for ikke å snakke om det ensidige kostholdet med hermetiske erter!
– Turen gikk hardt utover psyken til dem som var om bord, og mot slutten av turen viste det seg at Ole Brude hadde tatt med seg en pistol, som ingen andre visste om. Den tok han fram og sa han ville skyte måker for å få noe anna å spise enn erter. De andre frykta at han skulle bruke pistolen til noe mer dramatisk, og kapteinen, Iver Thoresen, overmanna ham og tok den fra ham, forteller Kristoffer, som skal spille nettopp rolla som kapteinen i filmen.
 
For dyrt for rederne
Selv om «Uræd» kom for seint fram til verdensutstillinga, ble det mye oppmerksomhet i amerikansk presse da de fikk landkjenning nord for Boston etter fem måneder på Atlanterhavet. Likevel skulle det ta over 70 år før livbåter som var inspirert av brudeegget skulle begynne å bli vanlig, slik vi ser det den dag i dag. Selv om alle så at konstruksjone til Ole Brude fungerte, hadde ikke rederiene viljen til å betale for slike livbåter. Da var det langt billigere å miste noen sjømenn i ny og ne; tross alt stod det alltid nye klare til å ta over.
 
Krangelen etterpå
I etterkant av seilasen til New Foundland, begynte Ole Brude å benevne seg som kapteinen om bord, noe som førte til en heftig krangel med den som hadde hatt det reelle kapteinsansvaret, den langt eldre og mer erfarne Iver Thoresen. Den disputten satte nok ikke Brude i et spesielt sympatisk lys, men han fortsatte ufortrødent hele sitt liv å kjempe for bedre sikkerhet til sjøs.
Til sammen ble det produsert 22 brudeegg, og det aller siste står utstilt i hagen til Aalesunds museum på Grimmerhaugen. Når produksjonen av selve filmen starter, skal egget igjen få prøve seg i sjøen.
 

 
Storm King

Det er en vanlig misoppfattelse at «Uræd» var den første overbygde livbåten, men det er ikke korrekt. Det riktige er at brudeegget var den første overbygde livbåten med stålskrog og eggeform, noe som senere gjorde den til mal for alle moderne livbåter. 

Den aller første overbygde livbåten skal ha vært «Storm King», kan man lese blant anna på Wikipedia og batmagasinet.no. «Storm King» var norsk, den også, bygd i 1888 av sjøkaptein og oppfinner Simon Jacob Engelhart Jørgensen fra Risør. Hans konstruksjon var imidlertid basert på en mer tradisjonell båtfasong, noe som ikke gjorde den like hardfør som «Uræd».

I likhet med Ole Brude foretok også Jørgensen en beintøff seilas for å demonstrere at livbåten tålte det meste – en seilas som var betydelig lengre enn den Brude gjorde 16 år senere: I løpet av ni måneder, fra september 1889 til juni 1990, seilte «Storm King» fra England, via Sør-Amerika og Sør-Afrika, og helt til Australia!
 
 
 



15 SISTE
  – Å vinne vil bety mye...
  Gammel veteran klar fo...
  Tine bytter gass med f...
  20 Kjappe - Torbjørn A...
  Skarbøvikinger vil ha ...
  Sunnmøring i trappegan...
  Århundrets første
  Mange musikalske balle...
  En ekte smaks opplevel...
  Hareid-Sulesund først ...
  – Gjør det! Og det gjo...
  Brudeeggferden på vei ...
  Atlanterhavsparken jub...
  Klargjøring av årets p...
  Samler Sunnmøre med ko...
annonse   
Frist LM
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag