Søkeord:  
Søk
Banner top

En ekte smaks opplevelse

– Gelato betyr fryst, på en måte. Den har en mer kompakt smak enn vanlig iskrem, og dette er et hjemmelaget håndverksprodukt.

Aktuelt
Tekst Maria Nerhus   
Foto Maria Nerhus   
(09/05/2018)
Bildetekst: Dirk Kiefer gjør alt selv. Nå ser han fram til å få avlastning i en serveringsmaskin som porsjonerer rett mengde rett i begrene, sånn at han slipper å gjøre det for hånd og veie hver enkel 
 
 
. . .
 
 
Slik definerer Dirk Kiefer, mannen bak Lamella, hva han legger i bruken av ordet «ekte». Lamella bruker det tilhørende uttrykket «ekte iskrem og sorbet». Sistnevnte er laget helt uten E-stoffer og er 100 prosent vegan.
 
Mer salg i mai
De positive tilbakemeldingene har vært strålende ifølge kommentarene man kan lese på Facebook. Selv om Lamella er en ung bedrift, i et enkeltmanns produksjonsforetak, har gjetordene gått foran og skapt lange kødannelser når det har vært utsalg.
Nå i mai er det høysesong for iskremspising og Dirk Kiefer har dermed økt antall salgsdager. Ettersom han driver dette alene kan han bare holde åpent mens han ikke produserer. Tanken er å holde åpent for folk som er «på vei hjem», slik at man skal rekke å putte gelatoen i fryseren etter at man har gjort andre ærend, om man da ikke velger å spise den med en gang.
Til forrige torsdags utsalg hadde han forberedt rundt 180 bokser. 
– Om det holder? Det vet jeg aldri, for jeg aner jo ikke hvor mange som kommer, svarer han ærlig. 
 
Alt er produsert med omtanke
Mengden er regulert av tilgjengelig arbeidskapasitet. Det har tatt 1,5 dag å få laget til de 180 boksene. Hver boks blir fylt for hånd (med slikkepott), veid og påsatt lokk, med manuell innsats. Dirk klistrer på hver merkelapp, med tilhørende innholdsbeskrivelse. 
– Når man kjøper en boks, har den vært innom hånda mi sju ganger, forteller Dirk om prosessen. 
På menyen har han 16 forskjellige iskremsorter og sju sorbeter. Mye av utviklingsfasen har bestått av å teste frem smaker som vil selge inn blant ålesunderne. I tillegg stiller kokken et nærmest umulig spørsmål å besvare:
– Hva er sjokoladesmak? Det er vanskelig å vite hvor mye sjokolade den skal smake for at den skal falle i smak.
I de få månedene Dirk har solgt isen, ser han at Popping marzipan, som består av smaker av marsipan og valmuefrø, ikke selger så godt. Så den faller nok ut av sortimentet.
– Den er god, men på sin måte. Salget har ikke vært stort nok til at han fortsetter med den, i denne omgang, i hvert fall.¨
 
Langsom prosess å utvikle
Interessen for denne kalde desserten startet for fem års tid siden. Dirk snakker med en innlevelse som nærmest bobler over og gestikuleringene nærmer seg en italiener som virkelig brenner for produktet sitt.
– Det er ikke bare iskrem. Jeg fikk så stor respekt for gelato at jeg innså at jeg måtte finne min vei. Det tok meg litt tid å finne ut hva jeg vil lage. 
Gelatomakeren har nå investert en god del, han har sagt opp andre jobber og satser friskt med Lamella. Til nå har maskinparken kostet rundt 600.000 kroner. Kunnskapen om produktet er studert i detalj. 
 
Nysgjerrig på tilbakemeldingene
Dirk ønsker å bevare sjelen i den kalde fornøyelsen og skynder seg heller i små skritt fremfor å miste identiteten til produktet sitt. Utviklingen er der hele tiden likevel, nå ønsker han å investere i en fyllingsmaskin, som vil gjøre arbeidet med å fylle i boksene enklere. Deretter gjelder det å få et utseende på boksene som er mer fristende. 
– Du kunne ha latt andre utsalgssteder selge isen?
– Ja, men da mister jeg den umiddelbare tilbakemeldingen når folk får smaksprøver. Jeg selger jo også personlighet. Det skal være en nytelse og opplevelse å spise is herfra. Den «oi»-tilbakemeldingen når noen smaker– den er best. For meg er det viktig med dialog med kunden, stråler han. 
– Hvor lenge ser du for deg å holde på med dette?
– Jeg håper å holde på til slutt. Jeg ser et stort potensiale i dette, men vil gå langsomt og sikkert framover. Et neste steg er å kunne selge porsjonsbeger av smakene. Lamella skal passe for alle. Alltid, svarer Dirk Kiefer, kokken som nå tilbyr gelato til stadig flere tilhengere.
 



15 SISTE
  -Kjærligheten skal sei...
  – Brosundtunellen må k...
  Frp vil ha eget mobbeo...
  Jugendfest med lokale ...
  Kolvikbakken foreslått...
  Å vinne er ikke det vi...
  Musikk eller fotball? ...
  Plastrydding med Miljø...
  Karakterboka - vårseso...
  Burde tenkt tøffere me...
  En tre-generasjoners t...
  Satser på julebad 2020
  – La private få bygge ...
  Jernet strømmer inn ti...
  Klar for favorittfesti...
annonse   
Frist LM
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag