Søkeord:  
Søk
Banner top 11.12.19

Gammel veteran klar for sommersesongen

Dampskipet «Thorolf» har våknet fra vinterdvalen og får siste finpuss før sommeren. Og det kan bli en spennende sesong.
– Går alt etter planen, blir det langtur til Bergen, smiler Per-Helge Nordstrand og klyver om bord i det stolte dampskipet som har sin lune plass ved Devold-brygga i Langevåg. Der har ivrige hender fra veteranskipklubben «Thorolfs venner» allerede vært i full drift noen dager for å klargjøre det 107 år gamle veteranskipet før det kan seile i rom sjø. Venneforeningen ble stiftet på slutten av 1980-tallet, og like lenge har Nordstrand vært med.

Aktuelt
Tekst Johan Behrentz   
Foto Johan Behrentz   
(23/05/2018)
Bildetekst: «Thorolfs Venner» har 73 medlemmer, men bare en håndfull pensjonister tar aktivt del i vedlikeholdet. Her klargjør Petter Stadsnes, Per-Helge Nordstrand, Hallgeir Strandmann og Ingvald Øen den 107 år gamle veteranbåten til en ny sesong.
 
. . .
 
I 1997 skulle skipet frakte kongeparet på besøk. Båten var sikkerhetsklarert etter alle kunstens regler, men ei uke før den store begivenheten sprakk dampkjelen.
 
Må skifte dørk
– Det var en skikkelig nedtur, og vi oppdaget raskt at båten var råtten og måtte restaureres, sier Nordstrand.
Skipet ble fullstendig restaurert i år 2000, men materialet som ble brukt kunne ikke vært godt nok. 
– Her er det råte tvers igjennom, sier Petter Stadsnes, og viser deler av bakdekket som er i ferd med å gå i oppløsning. Nye planker må på plass, men Stadsnes lover at det skal bli ordnet innen utløpet av mai.
DS «Thorolf» er Skandinavias eldste dampskip i tre, og kanskje det eneste. I mange år gikk det langs kysten mellom Lindesnes og Murmansk med varer fra O.A. Devolds Sønner på Sula. Fra skipet ble det solgt ullgensere og undertøy, og på retur tok det med seg råstoff til produksjonen i Langevåg fra mang en sauebonde inne i fjordene. Det hadde også med seg varer fra Conrad Langaard og Chr. Bjelland & Co i Stavanger. Seinere har det gjort jobb for Br. Aarsæther og et par privatpersoner. Det er også brukt til å legge kabel mellom Sula og Ålesund. Ikke bare har det fått mye bank i hardt vær langs kysten. Minst to ganger har man måttet hente det opp fra havets bunn.
 
God som ny
– Til tross for dette går maskina fortsatt som ei klokke, akkurat like god som da den ble produsert ved Brunholmen Mek. Verksted i 1911. Selve skipet ble bygget i Hardanger, sier Petter Stadsnes, som har fått den viktige jobben som maskinist om bord i veteranskipet. Det er en jobb som egner seg lite for folk med klaustrofobi. I det trange og støyende motorrommet i bunnen av båten passer han en kjele med fire tonn gloheitt vann under trykk (150 psi). Den sørger for produksjon av damp som driver motoren. Tidligere ble vannet varmet opp av kol, men det er seinere blitt erstattet med olje.
 
Trangt maskinrom
– Her tar jeg imot ordre fra brua om «full fart forover» eller «full fart akterut», sier Stadsnes og viser signalklokka på veggen. Annen kommunikasjon med brua har han ikke. Stadsnes har ingen formell maskinistutdannelse, men fikk et kortkurs av forgjengeren før han måtte klare seg på egen hånd. Det kreves ikke steamsertifikat for å være maskinist om bord i båten.
 
Støtte fra Riksantikvaren
– Det er en stødig båt, sier Per-Helge Nordstrand, som har vært bankmann i nærmere 50 år, og dermed har fått ansvaret for finansene i veteranbåtklubben. Med stadig vedlikehold og drivstoff er båten kostbar å drifte, men Nordstrand mener medlemmer av klubben er blitt svært flink til å tigge, enten det er maling eller drivstoff. Restaureringen ved årtusenskiftet varte i to år og kostet fem millioner kroner. Halvparten fikk man fra Riksantikvaren, resten var noe tilskudd fra næringslivet og ikke minst en stor porsjon dugnad. 
– Vi stoppet å telle dugnadstimer da vi hadde passert 100.000 timer for 10-15 år siden, sier kasserer Per-Helge Nordstrand, som innrømmer at den trofaste kjernen på seks-sju mann i dugnadsgjengen, gjør en kjempejobb. «Thorolfs venner» har 73 medlemmer, og alle er velkommen til de ukentlige møtene de har i klubblokalene i sjøboda like ved den tidligere Langevåg-fabrikken.
 
God støttespiller
– Takket være Knut Flakk i Flakkgruppen har vi fått tilgang på disse lokalene. De er pusset opp av medlemmer av «Thorolfs venner». Knut Flakk har vært svært generøs, og har holdt sin hånd over klubben i alle år. All ære til han, sier Nordstrand, som gjerne skulle ha sett at flere yngre interesserte seg for veteranbåten. 
– Hvilke planer har dere for sommeren?
– Båten har kastet glans over mange begivenheter i Møre og Romsdal, og i Bergen har vi vært to ganger tidligere. Dit har vi også tenkt oss i begynnelsen av august under stimbåt-festivalen Nordsteam. Det går rykter om at en verdenskjent artist vil benytte skipet til scene i Vågen. DS «Thorolf» har også vært fast gjest på trebåtfestivalen i Ulsteinvik, og dit skal vi nok også i høst.
 
Guttetur til Sæbø
– Da tar dere vel med en del passasjerer?
– DS «Thorolf» er ikke godkjent av Sjødirektoratet for betalt passasjerdrift. Men vi kan jo ta med ikke- betalende som kan gi oss noen kroner som gave, understreker Per-Helge Nordstrand, som gleder seg til første tur.
– Den første årlige turen vår går i sju knops fart til Hjørundfjorden og hotellet på Sæbø. Det er en ekstra bonus for de få som har vært med på dugnad gjennom året. Vi blir alltid godt mottatt på hotellet. Men fruene får være hjemme. Dette er en guttetur. Det er best slik, smiler den trofaste kassereren. 
 
 
 



15 SISTE
  11. desember 2019
  4. desember 2019
  27. november 2019
  20. november 2019
  13. november 2019
  6. november 2019
  30. oktober 2019
  23. oktober 2019
  16. oktober 2019
  9. oktober 2019
  2. oktober 2019
  25. september 2019
  18. september 2019
  11. september 2019
  4. september 2019
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag