Søkeord:  
Søk
Banner top

Trives best på to hjul

Man skulle kanskje tro at luftrommet var der Tor Hånde liker å oppholde seg best. Men i en hektisk hverdag er det på to italienske hjul han virkelig kobler av.

Aktuelt
Tekst Maria Nerhus   
Foto Maria Nerhus   
(13/06/2018)
Bildetekst: Tor Hånde fikk tak i denne røde Laverda Jota fra 1982 for fire år siden. Merket er ikke lenger i produksjon, og er ifølge eieren selv, noe av det mest ettertrakta på markedet.
 
. . . 
 
 
Ah, italienske kjøretøy! Vi snakker om merkene Ferrari, Mazerati, Lamborghini, Alfa Romeo, Ducati, så vel som Fiat og Vespa. Vanligvis. Men det gjelder ikke for Tor Hånde. Lufthavnsjefen som stort sett alltid er intervjuet i forbindelse med stillingen sin på Ålesund lufthavn, Vigra, letter på sløret og viser sin store fritidsinteresse: motorsykler. Ikke hvilke som helst av to-hjulinger, men italienske, gjerne merker som MV Augusta og Benelli. For fem år siden var han referert i Nytt i Uka med en sær smak angående interessen sin rundt de italienske motorsyklene. Og et raskt blikk viser at interessen ikke har minket siden den gang. Den har økt.
 
Livslang interesse
Tor Hånde eier seks motorsykler, to importert fra Italia og én kjøpt fra Sverige. Han deler detaljer om hver enkelt, som muligens eieren selv er den eneste som har interesse av å vite. Hånde vet selv at detaljnivået befinner seg på et stadium som betegnelsen «nerdete» beskriver greit. At det har blitt en lidenskap er innlysende. 
– Jeg har «alltid» hatt en motorsykkel og har alltid hatt stor interesse for det. De siste 20 årene har jeg ikke kjøpt en flunkende ny, påpeker han. Fra oppveksten gjenforteller han om det uoppnåelige om det å eie en italiensk motorsykkel, men at tiltrekningen til det spesielle designet og særegne karakteren av italienske motorsykler, var vekket. Dette er sykler man ikke møter på «hvert eneste stoppested». Den røde lakken, på halvparten av syklene, kan for meningmann minne om den karakteristiske Ferrari-fargen. Men tilbake til kjøretøyene på to hjul:
– Å kjøre motorsykkel er artig. Det å legge seg i svingene og bevege seg i ett med veien, beskriver entusiasten overbevisende. 
 
Nå har det blitt en samling
Tor Hånde er rask med å forklare at tiden da han kjøpte og solgte, altså byttet ut en sykkel til en annen, den er over. Før kunne han selge og kjøpe «nye». Den siste han solgte, en forholdsvis «likens» som en av dem han har, den kverner i hodet av anger fremdeles. Avtalen med hans forståelsesfulle kone Linda, var at den femte sykkelen ble byttet og ikke bare økte antallet tohjulinger i garasja. Og det var en idé Tor delte den gang. Helt til ettertiden.
– Det er ikke slik at jeg tenker på det hver dag nå lenger, bare nesten, innrømmer han – over fire år senere … Det salget har i alle fall medført at han nå ikke kvitter seg med motorsykler.
At kona er svært forståelsesfull når det kommer til Tors motorsykkelinteresse, ba hun selv om å slippe å bli omtalt som, da ektemannen rundet eierskap av sin femte sykkel … Motoriserte sykkel, altså. Av trøsykler har Tor Hånde også et rikt utvalg, og det er en interesse ekteparet deler mer. Motorsykler er bare Tors interesse. De fleste har heller ikke seteplass til mer enn sjåføren, så de innbyr ikke akkurat til en interesse å dele på, sånn sett.  
 
Trenger oppmerksomhet
Linjene på i alle fall de fem andre motorsyklene innbyr til fart. Men ifølge lufthavnsjefen er det ikke først og fremst det det gjelder, selv om han gjerne skulle ha sett at her var flere baner å kjøre på. Ingen av syklene er først og fremst designet med langturer i sikte. Tor Hånde bruker tohjulingene sine som framkomstmiddel til og fra jobb, eller turer innover i fjordene. 
I fall Tor Hånde ikke skulle rekke å vedlikeholde og stelle de seks motorsyklene han eier, kan det være en tanke å avskilte noen av dem. Men foreløpig ruller de på veiene alle sammen, på et slags rotasjonssystem som eieren har kommet frem til. 
I fjor høst kjøpte han sin (foreløpig?) siste. Den har han brukt vinteren på å bygge om, og karakteriserer den til å være 95 prosent ferdig. 
– Jeg er ikke mekaniker, men har flere venner å rådføre meg med og har gjort enklere ting selv. Denne startet jeg egentlig fra grunnen av, forteller han om varianten roadster, som nå har fått en 60-talls look. 
– Er du nå ferdig å kjøpe motorsykler?
– Det begynner å begrense seg litt med oppbevaringsplassen, og det er ingen sykkel nummer sju jeg har konkrete planer om nå. Man vet jo ikke hva som dukker opp da. Man skal aldri si aldri, avslutter Tor Hånde, eier av fem italienske motorsykler, og èn engelsk.
 



15 SISTE
  Sommer i nordvest
  Frykter for sjøsikkerh...
  – Vi blir motarbeidet ...
  Nå blir det regnbuefes...
  Skal forske på gammel ...
  Trives best på to hjul
  Turstien som slutter i...
  30-årsjubilant gjenopp...
  Høyreregelen gjelder o...
  Politiker på slump
  -Det blir en aktiv som...
  Bordtennis-talent sikt...
  Savner kjærlighet i gr...
  Fjordstien blir stadig...
  Åpner dørene til kunst...
annonse   
Frist LM
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag