Søkeord:  
Søk
Banner top

Frykter for sjøsikkerheten

- Etter at Sjøfartsdirektoratet gikk vekk fra kravene om et visst antall timer og innhold i kursene for å ta båtførerprøven har det poppet opp, i våre øyne, mange useriøse arrangører av båtførerkurs, forteller regionleder Bertil Holen i Redningsselskapet, region Midt-Norge.

Aktuelt
Tekst Maria Nerhus   
Foto Øyvind Johan Heggstad   
(20/06/2018)
Bildetekst: Bertil Holen er regionleder i Redningsselskapet, region Midt-Norge. Han frykter at opplæringen til båtførerprøven er altfor mangelfull, slik enkelte aktører opererer nå.
 
. . . 
 

Holen forteller at for å være instruktør på båtførerkurs trenger man ingen faglig kunnskap. Hvem som helst kan arrangere et kurs.

-        – Lettjente penger for mange, dessverre, sier Holen.

Hos Redningsselskapet har de fortsatt med samme standard som da det var visse (strengere) krav. Tidligere år har det vært ventelister av ungdom som vil ta båtførerprøven, for eksempel under ungdomsleiren på Bjørnsund, men nå er det godt med ledige plasser.

-        – Du kommer ikke med denne uttalelsen som en forsmådd konkurrent?

-        – Nei, jeg er ikke redd for det. Redningsselskapet kan godt slutte å holde kurs, for dette er kun et av mange forebyggende tiltak Redningsselskapet driver med. Men det er vi som må kaste loss om ulykken er ute, nevner han spesifikt som konsekvens.

 

Grundigere kursing

Han mener at båtførerprøven bør danne et solid grunnlag og kunnskap, både for egen og andres sikkerhet.

-        – Det verste eksempelet vi har hørt om var et kurs på fire timer. Da pugges det kun eksamensoppgaver før man avlegger eksamen. Det er heller ikke noe krav om praktisk test, legger Bertil Holen til. Kursa ved Redningsselskapet varer i 20 timer, gjerne fredag til søndag eller kveldskurs over flere kvelder.

I motsetning til andre kursholdere påstår Holen at Redningsselskapet ikke er ute etter å tjene penger på båtførerkurs.

-        – Vi kan godt slutte å holde kurs. Vi vil ikke ta fra noen gleden av å benytte sjøen, men vi vil at alle skal føle seg trygge der ute, poengterer Holen.

 

Flere til sjøs

Holen sammenligner tallene med omkomne i sjø, på 94 personer i 2017 og 106 i trafikken, for å sette dødstallene i perspektiv.

-        – Hittil i år har flere omkommet på sjøen enn i trafikken, nevner han om utviklingen.

-        – Flere av disse er rene drukningsulykker også, og har ingen tilknytning til båter?

-        – Jo, det er sant. På samme måte som at en del av de som døde i trafikken er myke trafikanter. Samtidig blir det flere båter på sjøen og de går stadig raskere, svarer han.

Mai måned sprengte alle rekorder på landsbasis i forhold til fritidsbåter som trengte hjelp av redningsskøytene, opplyser regionlederen.

-        – Hva mener du bør gjøres? 

-        – Det må en grundigere opplæring til. Foreldre som skal sende ungdommen på kurs må tenke over hvilket grunnlag de vil sende ungen sin til sjøs med. De må stille krav til kursarrangøren. Jeg for mindel vil gjerne ha tilbake kravene bak båtførerprøven slik det var, og at det er strengere krav til dem som skal holde kursa, er det klare svaret.

 

Høy fart på sjøen

-        – Hvem mener du har ansvaret for dette?

-        – Sjøfartsdirektoratet kan stoppe dette og gjeninnføre krava som var tidligere. Foreldre kan også styre hvor ungdommen skal kurses. Det skal være vanskelig å ta båtførerprøven, syns Holen og sammenligner det med mopedlappen:

-        – Tenk, at med båtførerprøven kan man styre en båt som er 49 fot og kjøre en vannscooter som går 54 knop.

Med andre ord en 15 meter lang båt som kan gå nærmere 110 kilometer i timen!

-        – Med mopedlappen er det innforstått at man må ha masse teori og praksis i trafikk, sammenligner han.
 

Ønsker en evaluering 

Sjøfartsdirektoratet ønsker en evaluering av ordningen som siden 2009 har vært obligatorisk for personer født 1.1.1980 eller senere, som skal ta båtførerprøven dersom de skal føre fartøy med 25 hestekrefter og/eller større enn åtte meter. Siden 2009 har det vært gjort justeringer på innhold i selve prøven, hvor en blant annet har tatt inn tema knyttet til fart og bruk av nye tekniske navigasjonshjelpemidler.

– Det er derimot ikke gjort endinger knyttet til krav. Sjøfartsdirektoratet har tatt til orde for at det er naturlig at en vurderer en evaluering når en nå nærmer seg 10 år med den nye ordningen, men en slik evaluering er enda ikke besluttet, hetere det fra Sjøfartsdirektoratet ved kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus.

På spørsmål om dagens ordning som åpner for mange useriøse kursaktører er tilstrekkelig for sjøsikkerheten, er svaret at dagens ordning med godkjente testsentre for gjennomføring av selve prøven innebærer at det ikke er et krav i regelverket til at en skal ta kurs for å ta prøven.

-      En kan lese seg opp på temaet på egen hånd. I og med at det ikke er krav til kurs godkjenner vi heller ikke de som tilbyr kurs i dag. Vi oppfordrer derimot folk som heller vil gå på kurs, i stedet for å lese selv, om å forhøre seg om det aktuelle kursstedet som de vurderer, før de melder seg på kurs.





15 SISTE
  – Dette går ikke lenge...
  Musikk fra hjertet
  Høstferie med svømmedi...
  Skjærgårdsdrøm i oppfy...
  Føler oss fullstendig ...
  Drømmen er å reise i E...
  Olav Thon klipper snor...
  Slutter i Matfestivale...
  Shanghai eller Svalbar...
  Sammen skaper vi det g...
  Lever et aktivt liv me...
  Lidenskap for akrobati...
  Kommunen ga fra seg 2,...
  En hel klasse med inte...
  – Nå skal gründerne op...
annonse   
Frist LM
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag