Søkeord:  
Søk
Banner top

Trialjenter i vinden

Jenteboom, råtøft og familievennlig. Det er stikkordene vi har i hodet etter et besøk hos Skodje Trialklubb. Nå starter klubben med egen jentegruppe og til helga arrangerer de regionscup på banen ved Håhjem industriområde.

Aktuelt
Tekst Linda Bakken   
Foto Linda Bakken   
(12/09/2018)
Bildetekst: Ella Oline Alnes (9), Harlina Hellesvik (7) og Madelen Berg (13) er del av jenteboomen ved Skodje Trialklubb.
 
. . .
 
 
– Det er ekstra gøy at vi har fått med så mange jenter, sier Ove Alnes entusiastisk. Han er en av de mest aktive pådriverne ved Skodje Trialklubb. – Det at vi nå kan starte egen jentegruppe synes jeg er skikkelig gøy!
Vi befinner oss på marka nedenfor klubbhuset på Håhjem. Rundt oss er det motordur og en eim av totaktsolje, ispedd nesten lydløse elsykler. Mange voksne står i klynger rundt omkring, mens ungdom og unger helt ned i fem år raser forbi på motorsykler med grove dekk. Eller forresten – de raser ikke forbi. De tråkler i krabbefart rundt kjegler og står oppreist på en bom stille sykkel. 
 
Lav fart og få skader
– Mange tror trial betyr steiling og kjøring på ett hjul, bekrefter Ove. 
I realiteten er det nærmest det motsatte. Idretten går ut på å kjøre i vanskelig terreng uten «å fote», altså sette føttene i bakken. Farten er normalt svært lav, og fokus er på balanse, utholdenhet, konsentrasjon og koordinasjon. Likevel er det spennende nok.
– I første seksjon skal de beste kjøre opp her, sier Terje Glomset og peker på en steinformasjon vi bestemt trodde var umulig å forsere med motorsykkel. Terje fikk et brudd i armen under forrige konkurranse, og er sannsynligvis satt ut av spill resten av sesongen. Likevel viser det seg at skadene i sporten er nærmest null.
– Når farten er så lav, skjer det sjelden skader, forklarer Ove. I tillegg er det strenge regler rundt både bekledning og opplæring. Det er påbudt å bruke hjelm, sko, hansker og heldekkende klær, mens ryggskinne er anbefalt. 
 
Jenteboom
– Følg meg, roper Madelen og tråkler seg opp en sti og over noen bergnabber. Monica Alnes tar hintet og følger på. Madelen kjørte sitt første løp kun to måneder etter hun fikk lisens. Monica er veteran i klubben og har deltatt i NM flere ganger. Lenge var hun eneste aktive jente i klubben. Nå har hun fullført ergoterapiutdanning, flyttet hjem og ønsker å trene ungjentene. 
– Målet er å stille jentelag i NM, sier Monica og pappa Ove. Det har de god tro på å klare. Åtte jenter står klare for å starte opplæring, og det er gode muligheter for å starte egne jentetreninger snart.
 
Familievennlig
– Det er kjempegøy og jeg har aldri lyst å slutte, stråler Ella Oline Alnes (9). Hun synes det er stas å trene sammen med bestefar Ove. Samtidig vet hun mange i klassen som ønsker å begynne, men foreldrene sier nei. Sporten krever at alle må ha med seg en voksen fram til fylte 16 år. Dette er kanskje litt av grunnen til at enkelte foreldre holder igjen. Men det finnes gode muligheter til introduksjonskurs og klubben har sykler og utstyr til utlån. 
Vi treffer flere femårige førere, som er laveste aldersgrense for trial. Samtidig fascineres vi av stor spredning i alder, god stemning og voksne støttespillere som følger barna tett. Den familiære følelsen kan dels forklares i at mange faktisk er i familie. Men først og fremst skyldes godstemningen fokus på den enkeltes utvikling av egne ferdigheter.
– Jeg synes det er kjekt når Tobias har kjørt i flere timer og maser om å kjøre litt til, smiler Bjørn Solnør, pappa til Tobias Solnør, som ligger an til å bli kretsmester i år. At ungdommen har det gøy, er et godt tegn. Trial er en individuell sport som får fram den gode mestringsfølelsen. Og mestringsfølelsen lyser fra femåringene ved kjeglene så vel som hos Monica, Madelen og Tobias, som sniker, klatrer, hopper og stopper på bergknausene. Vi har fått innblikk i en fascinerende og fin sport, rett og slett.  
 
 
Trial 
Trial er en motorsykkelidrett. Kjøringen foregår i sakte fart, stående på motorsykkel. Man kjører løyper i terrenget, såkalte «seksjoner». I seksjonene kan det være stein, trestammer, røtter eller annet som gjør det vanskelig å komme fram. I Norge er det tillatt å kjøre trial på spesielt godkjente områder og i regi av en klubb som er medlem av Norges Motorsportforbund. Alle som kjører trial må ha lisens. Lisenskurset på 16 timer består av litt teori og mye kjøring.  

Mesterskap
Skodje Trialklubb arrangerer kretsmesterskap (Midt-Norsk) i trial kommende helg. 60 kjørende fordelt på fem klubber i Møre og Romsdal skal delta. De høyeste klassene krever ekstrem utholdenhet, hvor utøverne gjennomfører 21 løyper på 4,5 timer.  
 



15 SISTE
  Med livet til låns i e...
  Eit heilt nytt og akti...
  S-M-XL slår jul igjen
  Klager på lukt fra Bin...
  Gjer Skodje endå meir ...
  Fra drøm til virkeligh...
  – En groovy affære
  Hvilket av ordførerkje...
  Sytalaust med dekkhote...
  Åpner opp kirkekjeller...
  Larsgården skolekorps ...
  – Som å miste en bror
  Minneord: Joachim Holm...
  Kondolanseprotokoll ho...
  Full drosjekrig etter ...
annonse   
Frist LM
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag