Søkeord:  
Søk
Banner top 04.12.19

Full drosjekrig etter sjåførstraff

8. oktober i år nektet flere drosjesjåfører å hente en pasient på oppdrag fra Pasientreiser. Pasienten måtte vente i tre kvarter før en bil ble beordret. En av sjåførene som nektet ble straffet med utestengelse i to uker.

Aktuelt
Tekst Fridgeir Walderhaug   
Foto Fridgeir Walderhaug   
(23/10/2018)
Bildetekst: Hit skulle en pasient kjøres 8. oktober i år, men måtte vente tre kvarter fordi flere drosjesjåfører anså turen som ulønnsom og nektet å kjøre. –Ukollegialt, sier styreleder Trond Hansen i Ålesund Taxi. Han utestengte en av sjåførene for to uker fra pasienttransport. (Bilene og personen på bildet har ikke med saken å gjøre.)
 
. . .
 
 
I 2004 overtok helseforetakene frakt av pasienter til og fra helseinstitusjonene, og her i vårt område er Nordvest Taxi en av aktørene som har avtale med helseforetaket om frakt av pasienter. 
Underleverandør av tjenestene er Ålesund og omegn Taxi SA, og det er deres sjåfører og løyveinnehavere som er involvert i hendelsen 8.oktober i år, og som Nytt i Uka har fått innsikt i.
 
Nektet å kjøre
Åtte timer før pasienten skulle hentes i Giske kommune for å fraktes til sykehuset på Åse, bestilte Pasientreiser drosjeturen for pasienten. 
Flere sjåfører nektet å ta turen. En tur sjåførene ser på som en kort og ulønnsom tur. I tre kvarter ble pasienten stående utendørs i svært dårlig vær.
Av disse drosjesjåførene ble kun en straffet av Ålesund Taxi, og det med to ukers utestengelse fra å kunne ta pasientturer. 
Drosjesjåfører vi har vært i kontakt med ønsker å være anonyme, men er kritiske til både situasjonen rundt disiplinærstraffen mot denne ene sjåføren, samt avtalen med helseforetaket og utførelsen av turene.
 
Noen skummer fløten
– Vi kjører jo for egen lommebok, og alle vil ha de gode, lange turene. Men slik det er nå, ser vi klart at enkelte sjåfører klarer å skumme fløten. For av en eller annen grunn er det de samme sjåførene som får de gode og lønnsomme langturene, mens vi andre må ”rydde opp” her lokalt. Det er ikke holdbart og det er urettferdig, sier en av sjåførene.
– Men er ikke disse turene lønnsomme?
– Ikke alle. Du kan tenke deg om du får en tur fra sykehuset som vil gi en pris på litt over hundrelappen, og du havner i ei kø i rushtrafikken, da er de 43 prosentene sjåføren sitter tilbake med ei svært dårlig timelønn, ren sosial dumping, legger han til.
– En av sjåførene er utestengt. Hva mener du om det?
– Når det er flere som nektet å ta denne turen så er det jo spesielt å straffe en. Det er tydelig at han er plukket ut fordi han kranglet med ledelsen rundt dette. Og jeg vet at de fleste av drosjeeierne mener at Ålesund Taxi ikke har mandat til å gi en slik straff, sier han.
 
Latterlig
Nytt i Uka har ikke vært i kontakt med den aktuelle sjåføren, men kjenner til at vedkommende har ytret seg i skarpe ordelag på drosjeselskapets interne side på Facebook. Der sier han at utestengelsen for ham er latterlig, og at grunnlaget ikke er til stede.
Han mener selskapet går over streken, og mener at han blir straffet fordi han har tatt til motmæle.
”Men klart, er man ikke likt så er man ikke likt”, skriver sjåføren.
 
Ukollegialt
Styreleder i Ålesund og omegn Taxi SA, Trond Hansen, sier til Nytt i Uka at det er sterkt ukollegialt å nekte å ta disse turene.
– Noen må jo ta dem. Jeg ser på det som ukollegialt å velge bort en tur de ikke vil ha, for så å sende den over til en annen sjåfør, som igjen kanskje må kjøre en lengre tur. Og ikke er det slik vi skal behandle passasjerene heller, sier Hansen.
– Dere velger ut én å straffe. Det mener mange sjåfører, inkludert den dette gjelder, er urettferdig. Ble han straffet fordi han kjeftet tilbake til deg?
– Nei. Absolutt ikke. Skulle jeg straffet alle som snakket hardt til meg, ville jeg fått litt å gjøre. 
Nå er dette en personalsak, og jeg vil ikke si så mye mer om den annet enn at alle de involverte er hørt. Og vi har hjemmel til å reagere i slike saker.
Vi kan ikke inndra løyver, men vi kan utestenge en sjåfør eller en bil til et forhold er brakt i orden, og det er et av virkemidlene vi har.
 
Vil ha råd
– Det er tydelig uenighet blant drosjeeierne her. Du gir eierne av selskapet fire muligheter de må avgjøre.
– Ja, det er fordi jeg ber eierne om råd og tilbakemelding for å ta dette med videre til styret. Punkt-ene går på om en skal stramme inn reglene, slakke på dem eller om en overlater til styret å håndtere dette etter beste evne. Vi har ikke fått reaksjoner på at vi har gjort feil. Det er heller ikke tydelig uenighet blant eierne om reaksjonsformer vi har. Alt vi prøver å gjøre er å være rettferdige, sier Hansen.
 
Undersøker brudd
– Sjåfører vi har snakket med sier at dette er upopulære turer, og at det er sosial dumping. Hva mener du om det?
– Jeg ønsker ikke å kommentere avtalen med helseforetaket, men jeg mener de dere har snakket med tar feil. Disse turene er ikke upopulære slik jeg opplever det.
– Du skriver at dere har fått krass kritikk av helseforetaket, skjer det ofte at sjåfører velger bort pasientturer?
– Det første vil jeg ikke kommentere. Men når en sjåfør velger bort en slik tur så kan det vel kanskje være mange grunner til det, og litt vanskelig for meg å kommentere. Trolig øyner de muligheten der og da til en mer lønnsom tur. Jeg ser på det som ukollegialt.
– En av sjåførene sier at det er de samme sjåførene som gang på gang kaprer de lange og lønnsomme turene. Stemmer dette?
– Det vet jeg faktisk ikke. Jeg regner med at de som påstår dette har bevis for at det skjer. Når vi får nyss om slike tilstander så undersøker vi det. I de tilfellene vi har undersøkt så er det ikke avdekket uregelmessigheter, sier Trond Hansen.
 
 
 



15 SISTE
  4. desember 2019
  27. november 2019
  20. november 2019
  13. november 2019
  6. november 2019
  30. oktober 2019
  23. oktober 2019
  16. oktober 2019
  9. oktober 2019
  2. oktober 2019
  25. september 2019
  18. september 2019
  11. september 2019
  4. september 2019
  Får medalje: Deltok i ...
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag