Søkeord:  
Søk
Banner top 11.12.19

– Yrkesfag er best!

Yrkesfag er best, mener elevene ved Borgund videregående. De sier at veksling mellom teori og praksis er ideelt. Det gjør hverdagen mer interessant og de er ferdig utdannet tidlig i livet. De som vil studere lenge, kan velge mellom mange spennende retninger i etterkant.

Aktuelt
Tekst Linda Bakken   
Foto Linda Bakken   
(22/01/2019)
Bildetekst: Gøkhan Kilinc (18), Kevin Austnes Johnsen (21), Simone Henriksen (19) og Lillian Dahl Longva (19) viser fram et av skolens kjøkken.
 
. . .
 
– På ungdomsskolen var jeg lei av å sitte i stolen og høre læreren prate seks timer for dag, forteller Gøkhan Kilnic (18) på VG2 helseservice. Valget om yrkesfag angrer han ikke på!
– Nå våkner jeg og gleder meg til å gå på skolen, smiler Kilnic. – Vi er i bevegelse og gjør mye praktisk arbeid i løpet av dagen. Det er god variasjon og jeg trives godt. Dermed blir det lettere med læring og å ha fokus på skolen, mener 18-åringen. Målet er å bli  farmasøyt eller bioingeniør på sikt. 
– Jeg anbefaler yrkesfag på det sterkeste, skyter Kevin Austnes Johnsen (21) inn. Han vet virkelig hva han snakker om. Austnes Johnsen fullførte nemlig 3-årig allmennfag før han begynte på yrkesfag!
– Jeg gikk to år på Latinskolen i Ålesund og avsluttet videregående på Haram videregående, forteller 21-åringen fra Longva. – For meg var allmennfag et dumt valg. Jeg mistrivdes, ble skolelei og fikk dårlige karakterer. Jeg fullførte med et nødskrik, før jeg tok et pauseår og jobbet på fiskemottak. Deretter begynte jeg på restaurant- og matfag her på Borgund videregående. Her stortrives jeg! Miksen mellom teori og praksis er ideell for meg. Fagene er kjekke og jeg har truffet mange med samme interesser som meg. Det gjør at jeg har fått mange venner og trives veldig godt, smiler Kevin. Han går nå VG2 kokk- og servitør, og mener yrkesfag gir ham mange muligheter både for jobb og videre studieretninger. 
 
Motiverende undervisning
Firkløveret foran oss er samstemte. De synes yrkesfag er gunstig nesten uansett hva du vil bli. 
– Å ha et yrkesfag er gunstig uansett hva du ønsker senere, mener Lillian Dahl Longva (17) fra Tennfjord. Hun har hatt lyst til å bli hudpleier siden 9. klasse, så for henne var valget enkelt. Etter VG1 helse- og oppvekst, fortsatte hun på VG2 hudpleie. Etter tre år ved Borgund videregående er hun faktisk ferdig utdannet hudpleier! Skolen gir teori og praksis nok til at hun kan gå rett ut i jobb. 
 – Lærerne er kjempeflinke og vi tar imot kunder, så vi får god praksis, forteller Dahl Longva. Hun viser stolt frem skolens profesjonelle hudpleiesalong som har strenge krav til hygiene.
 Like strenge hygienekrav er det på skolens mange kjøkken, hvor Kevin Austnes Johnsen og Simone Henriksen (19) tilbringer mye av sin studietid. De går i parallellklasser på VG2 kokk- og servitør. 
– Vi har både kaldkjøkken, varmkjøkken, slakteri med mer, forteller Henriksen idet hun guider oss gjennom korridorene. Selv drømmer hun om å bli kokk på restaurant, og mulighetene er gode.
– Etter to år på skole, er det to års lærlingetid. Fire i klassen har allerede fått lærlingeplass, forteller hun entusiastisk. De andre skal sette seg ned og skrive søknader allerede i neste skoletime. 
– Mange bedrifter har vært her og presentert seg, forteller Henriksen, som tror muligheten for lærlingeplass er god. Elevene har dessuten prøvd seg på flere spennende praksisperioder i løpet av skoletiden, hvor Henriksen blant annet har gjestet sjøkrigsskolen i Bergen.
 
Merker fordommer fremdeles
Elevene opplever fortsatt fordommer mot yrkesfag, men dette vil de til livs.
– Yrkesfag har blitt sett litt ned på, mener Lillian Dahl Longva, som tror flere lar være å søke fordi det ikke er bra rykte å gå yrkesfag. Det synes hun er dumt. – Her kommer vi ut med fagbrev og tidlig studiekompetanse. Vi kan starte tidlig i jobb hvis vi vil det. Likevel kan vi bygge på til generell studiekompetanse og studere videre til hva som helst. Det er bare pluss, en yrkesutdanning i bunnen er uansett positivt, mener den kommende hudpleieren.
Simone Henriksen nikker gjenkjennende.
– Jeg prøver å imponere foreldrene mine med å lage god mat hjemme og fortelle dem om alt vi lærer, ler Henriksen. 
– De var skeptiske i starten, men nå har jeg klart å overbevise dem om at valget var riktig. Det vi lærer her er viktig, avslutter Henriksen, som kom flyttende fra Gran Canaria like før studiestart. Det sosiale på yrkesskolen teller positivt for alle i firkløveret.
Her kommer folk fra alle kanter og mange kjenner få fra før. Etter kort tid kjenner man nesten hele skolen. Det er veldig kjekt her, avslutter de fire. Det er lett å anbefale yrkesfag etter et besøk ved Borgund videregående!
 
Stolthet og trivsel
Stolthet og trivsel er viktige faktorer ved Borgund videregående skole. 
– Vi ønsker å utdanne stolte fagfolk, forteller assisterende rektor Jørgen Ljoså. Vi vil at elevene skal være stolte over å gå på skolen her og stolte over yrket de utdanner seg til. 
Det har skolen lyktes i. Samtlige undervisningsrom har store vindusflater, så elevene får automatisk et innblikk i hverandres studiehverdag. 
– Å se hverandre i arbeid er indentitetsskapende, forklarer Ljoså. Vi er som et lite samfunn!
Overgangen fra ungdomsskole til videre studier er enorm. Små klasser og vekslingen mellom teori og praksis gjør at den enkelte elev blir sett i større grad enn i en stor allmennfaglig klasse. Dessuten kan andre kvaliteter komme fram i en yrkesfaglig situasjon. 
– Enkelte elever klarer ikke å følge ordinært skoleløp på ungdomsskolen, men blomstrer og klarer seg ypperlig når de starter på yrkesfag. Det ser vi mange rørende eksempel på, forteller Ljoså. 
Elevene får prøve seg på praktiske oppgaver, både i og utenfor skolen. Mekken tar imot biler, hudpleiere og frisører tar imot kunder på skolen, og kokkene selger mat fra sin egen restaurant. Videre lager skolen bygg på oppdrag og designlinjen har laget kostymer til teateroppsettinger ved kulturskolen med mer. På den måten får elevene reell praktisk erfaring allerede før lærlingetiden. 
– Vi bruker naturlig nok litt lengre tid på enkelte oppgaver, men vi får jobben gjort, smiler Ljoså, som også kan skryte av gode muligheter for lærlingeplasser for elevene. 
– De siste årene har de aller fleste elevene som ønsker lærlingeplass funnet seg plass, forteller Ljoså. 
Det er veldig mange elever som ønsker å gå nettopp på Borgund videregående skole, og langt fra alle kommer inn. Helse- og oppvekstfag og elektro er de utdanningsprogrammene som krever høyest karaktersnitt fra ungdomsskolen, men skolen har også tilbud om restaurant- og matfag, teknikk og industriell produksjon, bygg- og anleggsteknikk eller design og håndverk. Samtlige utdanningsprogram har flere valgmuligheter på VG2. Skolen tilbyr også VG3 og VG4 påbygging. 
 



15 SISTE
  11. desember 2019
  4. desember 2019
  27. november 2019
  20. november 2019
  13. november 2019
  6. november 2019
  30. oktober 2019
  23. oktober 2019
  16. oktober 2019
  9. oktober 2019
  2. oktober 2019
  25. september 2019
  18. september 2019
  11. september 2019
  4. september 2019
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag