Søkeord:  
Søk
Banner top 06.11.19

Fire år med salg av lokalprodusert mat: «Dette kommer aldri til å gå»

De har kastet seg ut i flere prosjekter, men samlet alt under ett tak. Det har nok også vært litt av suksessoppskriften for ekteparet Janet Roelofs og Gert Rietman fra Nederland. At de endte opp med å selge lokalmat på Sjøholt var egentlig helt tilfeldig.

Aktuelt
Tekst Tina Kjensli Dyrseth   
Foto Tina Kjensli Dyrseth   
(12/02/2019)
Bildetekst: I hyllene i butikk- og kontorlokalene til Janet Roelofs og ektemannen Gert Reitman på Sjøholt har det etterhvert kommet på plass ulike delikatesser fra nærmere 60 ulike produsenter med base i Møre og Romsdal. Her selger de også sine egenproduserte krydderblandinger.  
 
. . .
 
 
– 15. mars 2015 bestemte vi oss, og to måneder etterpå hadde vi åpnet. Du kan vel si at det er litt typisk oss, smiler Janet. 
– Vi kaster oss ut i ting og ser hvordan det går. Går det ikke, er det ingen krise. Da har vi i alle fall prøvd.
 
Typisk norsk 
Fire år senere, så må en kunne si at det har vært vellykket. Butikken Stolt Mat på Sjøholt er der fortsatt, og utvalget i hyllene har vokst fra 20 produsenter til nærmere 60. Sett bort ifra sennepssausen fra Trøndelag, baconet fra Bjorli og den nederlandske lakrisen, er alle varene fra produsenter i Møre og Romsdal. 
– Når vi åpnet, var det veldig mange som sa at dette kommer aldri til å gå. Jeg tenker at det er litt typisk norsk, en innebygd skepsis, at dersom noen tør å satse, så tenker folk at «det der kommer det ikke til å bli noe av». I alle fall ikke her på lille Sjøholt, forteller Janet. 
Selv om hun høster mange positive tilbakemeldinger fra nær og fjern, opplever hun stadig å få spørsmålet om dette virkelig er liv laga. 
– Svaret er ja! Nå har vi holdt på i fire år, og omsetningen går oppover. Jeg har bevist at det går. Mange tror at jeg gjør dette på dugnad, men hadde jeg tenkt at det kom til å bli dugnad for alltid, hadde jeg gjort noe annet.
 
Kompassnålen pekte mot nord
At et ektepar fra Nederland skulle satse på lokal norsk mat, handler egentlig om tilfeldigheter. Akkurat som historien om hvordan de havnet på Sjøholt. Janet og Gert møtte hverandre på Island, der hun jobbet som sykepleier og han jobbet som turistguide. At de skulle bo i utlandet var de sikre på begge to. 
– Kompassnålen vår viste nord, men Island ble for langt unna. I en liten annonse i en nederlandsk avis, så jeg at de søkte etter intensivsykepleiere på Haukeland i Bergen, og ideen om Norge ble sådd. Ingen av oss hadde vært i Norge, forteller Janet. 
Hun søkte seg til sykehus rundt om i Norge, og vips, i 1997 havnet de i Ørskog, og har bodd her siden. 
– Her var det fantastisk natur – fjord og fjell, smiler Janet. 
Norsk lokal mat
Så var det dette med salg av lokal mat. Hvordan endte de opp med den ideen?
Ekteparet driver også selskapet Placement – som kort fortalt formidler folk fra Tyskland og Nederland til norske kommuner. Da de trengte nye kontorlokaler, dukket lokalene på Sjøholt opp. 
– Men det var litt stort for kun oss to. Gert jobbet som daglig leder ved Sunnmøre Røykeri, og tenkte at dette kunne være et fint utsalgssted. De hadde utsalg på fabrikken, men veien dit var litt kronglete, forteller Janet. 
Men hvorfor stoppe med det? 
– Vi tenkte vi kunne selge andre ting også, og da kom ideen om kortreist mat fra Møre og Romsdal. Vi er veldig glad i mat, og særlig norsk mat, smiler Janet.
 
Sørvisinnstilt
Deretter gikk det som nevnt, fort unna. Navn og logo kom på plass, og varer ble kjøpt inn. 
– Den lørdagen vi åpnet fikk jeg spørsmål om åpningstidene. Det hadde vi egentlig ikke tenkt på. Jeg svarte bare torsdag, fredag og lørdag, og det har det blitt, forteller Janet. 
Men her er de fleksible. Janet jobber som intensivsykepleier på dagkirurgen på Åse når det er behov for henne der, ellers er hun i butikken. 
– Har jeg ikke kunder, jobber jeg med andre prosjekter. Det betyr at vi plutselig kan ha åpent en mandag. Ringer det en kunde og sier at hun kjører forbi klokka 19 og vi stenger 18, så holder vi også åpent. Selvfølgelig. Vi er ganske fleksible. Sørvis er viktig for meg. 
Ingen risiko for produsentene
I dag er hyllene fylt med egg og ost, kjøtt og fisk, mel, syltetøy og mange andre spennende lokale delikatesser. Det er tilnærmet fullt. 
–  Det finnes veldig mange produsenter i Møre og Romsdal, men jeg kan ikke ta inn alle. Særlig når det gjelder fisk og syltetøy. Kommer det inn noen ny nå, så må jeg avvise dem, med mindre det er et produkt som ikke noen av de andre lager. 
– Alle produsentene er stolte over det de produserer, og jeg er også stolt over at jeg kan selge disse produktene. Noen ganger finner vi nye produsenter, andre ganger blir vi tipset, eller så har de hørt om oss, og kommer hit. Jeg vil ikke at produsentene skal ha noen risiko, så jeg har gjort det slik at jeg kjøper inn alle produktene. Det er min risiko, forklarer Janet. 
 
Hjerte for Sjøholt
Kundemassen er ikke den største, og Janet legger ikke skjul på det faktum at det at Stolt Mat kan dele både leiekostander, internett og telefon med Placement, er med på å få dette til å gå rundt. Hun er og blir et mellomledd mellom produsent og kjøper, men forsøker å holde prisene nede. På spørsmål om hun «frykter» REKO-ringene som er i ferd med å etablere seg, er hun ganske klar. 
– Vi har tenkt å bli her. Det er grunnlag for det. Hva effekten av REKO-ringene blir for min butikk, det vet jeg ikke. Det er selvfølgelig bra for produsenten og kjøper om det ikke er noe mellomledd. Men det er ikke alle som kan reise til REKO-ringene å hente varene. Vi har faste kunder fra både Molde og Trøndelag. Hyttefolk stopper innom på vei til og fra Bjorli, Stordal og Overøye. Jeg vet at folk som kommer hit gjerne vil se, kjenne og smake før de kjøper noe. 
– Det kan selvfølgelig hende at REKO-ringene tar knekken på meg, legger Janet til. 
 
Visit Sjøholt
Siden oppstarten av Stolt Mat, har det kommet inn en tredje bedrift i lokalene til Placement og Stolt Mat. I fjor sommer åpnet Janet et eget turistkontor.  
– Siden jeg startet med Stolt Mat, har jeg tenkt at det hadde vært fint å ha turistkontor her, men har satt det litt på vent. I fjor var det noen bedrifter her på Sjøholt som satte seg sammen for å se litt på hvordan vi kunne tiltrekke og beholde turistene her. 19. juni sendte jeg inn søknad til næringsfondet om støtte, og 7. juli åpnet vi «Visit Sjøholt», smiler hun. 
I alt har 351 turister vært innom. Eller kunder?
– En kunde kan være eller bli en turist, og en turist kan være eller bli en kunde, avslutter Janet. 
 
 
REKO-ring
En REKO-ring er en enkel distribusjonsmodell for matvarer, som skal gjøre det enkelt og effektivt for produsenter å selge varer lokalt, direkte til kunden. Det vil si – fjerne mellomleddet. REKO-ringene er en del av Norsk Bonde- og Småbrukarlaug sitt prosjekt Matnyttig, som har som mål å øke lokalmatproduksjonen i Norge.   
Kilde: Norsk Bonde- og Småbrukarlag
 



15 SISTE
  6. november 2019
  30. oktober 2019
  23. oktober 2019
  16. oktober 2019
  9. oktober 2019
  2. oktober 2019
  25. september 2019
  18. september 2019
  11. september 2019
  4. september 2019
  Får medalje: Deltok i ...
  Spreke små på tur
  Kokkekamp med stort en...
  Dronningen kommer!
  Semifinale i straffesp...
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag