Søkeord:  
Søk
Banner top 11.12.19

Blir nektet møte med politikerne

Romsdalsaksen AS får ikke lov til å være med på møtet når Stortingets transportkomité besøker Møre og Romsdal i slutten av februar. –Statens vegvesen i Molde velger å drive politikk. Det er ikke deres jobb. Dette er udemokratisk, sier daglig leder i Romsdalsaksen AS, Jørn Inge Løvik.

Aktuelt
Tekst Øyvind Johan Heggstad   
Foto Øyvind Johan Heggstad   
(12/02/2019)
Bildetekst: –Første del av Romsdalsaksen ble ferdig da Tresfjordbrua ble bygd, hevder Frode Gjelstenli (f.v.), Kai Magne Stokkeland og Jørn Helge Løvik. 
 
. . .
 
 
– Vi skjønner ikke logikken i det Statens vegvesen gjør. Transportkomiteen har invitert til lokale innspill og Romsdalsaksen varslet at de gjerne vil møte transportkomiteen. Vegvesenet ønsker åpenbart at vi ikke skal få lov til å fronte Romsdalsaksen, sier Løvik.
Stortingskomiteen kommer på besøk til Møre og Romsdal den 26. og 27. februar. Besøket starter i Kristiansund, og avsluttes i Ålesund. Blant de som skal få møte komiteen, er representanter fra Møreaksen. 
 
Største kostnad noensinne
– Utbyggingen av Møreaksen er den desidert største kostnaden på noe prosjekt noen gang i vårt fylke. Derfor oppfatter vi det som merkelig at vi blir satt til side, når vi ønsker å belyse flere sider av en slik gigantutbygging.   
Møreaksen er en del av den såkalte ferjefrie E39 langs norskekysten. Stortinget sa ja til å bygge Møreaksen i juni 2017. Kostnaden på hele prosjektet er rundt 40 milliarder, men den planlagte første delutbygging vil koste 14-16 milliarder kroner. 
– Det eneste vi ber om er en tilleggsutredning av Romsdalsaksen. Det har ikke vært gjort. Vi snakker om å bruke titalls milliarder kroner, og det er ikke gjort noen gode utredninger på alternativ til Møreaksen, sier Løvik.
En slik tilleggsutredning mener Romsdalsaksen vil koste 10-20 millioner kroner. Over 7000 personer har nå signert et opprop for å få utredet Romsdalsaksen.
–  Vi må få en tilleggsutredning av en miljøvennlig oversjøisk løsning. Det har vi tid til frem til 2021. Det handler like mye om å kvalitetssikre de valgene som er gjort. En slik tilleggsutredning vil ta ett års tid, og kommer ikke til å få konsekvenser for plassering i køa i Nasjonal Transportplan (NTP), mener Løvik.
 
Ikke en omkamp
– Men risikerer en ikke en omkamp her som vil svekke realiseringen av en fjordkryssing av Romsdalsfjorden?
– Det har aldri vært noen kamp. Derfor er ikke dette en omkamp. Det har vært ett lag på bana hele tiden. Romsdalsaksen har aldri fått sjansen til å presentere seg, og det har i realiteten bare vært ett alternativ. Det eneste vi ber om nå er en tilleggsutredning. Denne kan være på plass før NTP skal rulleres i 2021, og vil ikke påvirke fremdriften, sier Løvik. 
Dersom en skal han mulighet til å få utredet Romsdalsaksen, må de lokale politikerne trå til. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har sagt at en kan vurdere en utredning av Romsdalsaksen, dersom det kommer et lokalt initiativ.  
Dagens minister, Jon-Georg Dahle, har uttalt at han mener kostnadene på Møreaksen må ned, og uttalte til lokalaviser i januar at Stortinget og fylkesting har gjort sine vedtak i saken, og at han forholder seg til dette.
– Vi mener det er rart at sentrale politikere ikke vil kreve en tilleggsutredning av saken, før det kommer et lokalt initiativ. Vi synes det er rart at en overlater ansvaret til lokalpolitikere å synse om riksveger uten å tenke på budsjettet. Ansvaret i slike saker bør ligge hos de politikerne som også har budsjettansvar, sier Løvik.
 
Strider mot egne mål 
Løvik mener det er flere aspekter som rettferdiggjør en utredning av Romsdalsaksen. I de nasjonale føringene for nasjonale stamveger, heter det at en skal unngå undersjøiske tuneller, rundkjøringer og legge til rette for myke trafikanter.
– Møreaksen betyr to undersjøiske tuneller som blir like lang som alle de sju undersjøiske tunellene vi har i Møre og Romsdal i dag. De planlegger en vei med seks rundkjøringer gjennom Molde sentrum. Vi mener det er galt å satse på en slik løsning, når en kan få et prosjekt som både er billigere og mer miljøvennlig enn Møreaksen, hevder Løvik.
Løvik hadde ønsket å få møte representantene fra transportkomiteen. En komité som for øvrig ledes av en av Møreaksens fremste forkjempere, Helge Orten. 


– Ikke rom for Romsdalsaksen

 
– Nei, det var ikke rom for å slippe Romsdalsaksen til under besøket. Det sier seniorrådgiver Håvard Austvik i Statens vegvesen. 
 
Han har fått i oppgave å planlegge komiteens to-dagers besøk i Møre og Romsdal. Det skal starte tirsdag 26. februar i Kristiansund. Senere samme dag skal komiteen på møte ved Høgskolen i Molde, før de reiser til Ålesund for å overnatte. Den 27. februar er det satt av tid til et besøk på NMK og Campus, samt Kystverket.
– Det er ikke vanlig å ha med denne type interesseforeninger som Romsdalsaksen ved slike besøk. Komiteen ønsker fokus på de vedtatte og planlagte prosjektene. Romsdalsaksen er dermed et prosjekt som ikke angår komiteen, slik sett. Og det er derfor de har fått nei, sier Austvik.
Samtidig er det satt av tid til en orientering om status om Møreaksen.
– Men programmet er åpent, og det er mulig for alle å møte opp. I pausene kan alle snakke med de politikerne som ønsker dette. Det skal vi ikke legge oss opp i, sier Austvik.
– Romsdalsaksen hevder Vegvesenet driver med politikk og ikke saksbehandling når de nektes.
– Vi har laget et forslag som komiteen har sett og akseptert. De har også kommet med innspill. Vi forsøker ikke å tie i hjel noen. Vi har kritiske stemmer på møtet. Blant annet skal lastebileierforbundet snakke om lønnsomheten i bransjen. Det er mange som ønsker å vise seg frem når sentrale politikere kommer på besøk. Vi har også sagt nei til en velforening. Det blir et tett program, og det er mye som skal tas opp, poengterer Austvik.
 
 



15 SISTE
  11. desember 2019
  4. desember 2019
  27. november 2019
  20. november 2019
  13. november 2019
  6. november 2019
  30. oktober 2019
  23. oktober 2019
  16. oktober 2019
  9. oktober 2019
  2. oktober 2019
  25. september 2019
  18. september 2019
  11. september 2019
  4. september 2019
annonse   
Annonsere i nytt i uka
annonse   
Nytt i Uka Forlag