Søkeord:  
Søk
SISTE NYTT
  – Å vinne vil bety mye!
  Gammel veteran klar for sommersesongen
  Tine bytter gass med fjernvarme
  20 Kjappe - Torbjørn Agdestein

– Nå må det kjempes for KLM-ruta!

-Dersom KLM legger ned ruta mellom Ålesund lufthavn og Schiphol, vil næringslivet miste sin viktigste og enkleste port ut i verden. Det sier Are Prytz Berset og Per Helge Devold i Moakonferansen. Nå inviterer KLM næringslivet til møter for å sikre at den viktige Amsterdam-ruta opprettholdes.

Aktuelt
Tekst Øyvind Johan Heggstad   
Foto Øyvind Johan Heggstad   
(17/01/2018)
Bildetekst: Per Helge Devold og Are Prytz Berset i Moakonferansen ber næringslivet kjempe for flyruta mellom Ålesund og Amsterdam.  
 
. . .
 
13. februar avgjør KLM fremtiden til ålesundsruta. Da skal flyselskapet legge sitt høst- og vinterprogram, og det er ikke noen selvfølge at Ålesund-Amsterdam fortsetter som i dag.
– Det er ekstremt viktig for næringslivet å beholde ruta. Dersom vi tar ruta for gitt, kan den glippe. KLM har vært på Ålesund lufthavn i flere år og de har investert mye penger på å bygge ut rutetilbud, sier Berset.
 
Trenger to om dagen
Han er klar på at regionen trenger KLM-ruta. Den åpner «vinduet» mot alle verdenshjørner.
– Hadde næringslivet brukt KLM, hadde vi hatt to avganger året rundt. Dersom det skal være forutsigbarhet for regionen må det være to avganger daglig, sier Berset. 
Neste uke besøker KLM-representanter Ålesund. De skal ha møter med næringslivet for å få fart på ruta Ålesund-Amsterdam.
– På møtene ønsker vi å informere om utfordringer på ruta, og legge til rette for et mer direkte samarbeid med næringslivet. KLM trenger et klart signal fra næringslivet i regionen på at de vil benytte ruta. Derfor blir møtene de neste ukene svært viktig, sier Berset og Devold.
 
– Svært viktig for oss
– Ruta til Amsterdam er svært viktig for oss. Laksen er allerede på plass i Nederland, men vi er helt avhengig av at de originale dokumentene som skrives ut i Ålesund er på plass i Nederland før fisken kan sendes videre til 22 land, sier administrerende direktør Botholf Stolt-Nielsen i Ocean Supreme.
– For oss er det avgjørende med god kontakt mot Schiphol. Dersom ruta faller bort, vil dette komplisere eksporten for oss. Da må vi nok flytte en del av virksomheten med utskiping av originaldokumenter til Oslo.
Stolt-Nielsen er klar på at de ønsker at KLM blir på Vigra, og gjerne utvider sin virksomhet.
– Vi ønsker å vokse, så vi regner med mer bruk av flyruten etter hvert. Det er utrolig viktig med to flyavganger daglig. En daglig avgang gjør vår eksport til de oversjøiske markedene vanskeligere. Det beste hadde vært to daglige avganger vinterstid og tre sommerstid, sier Stolt-Nielsen. 
 
 

-Ikke så bra som vi har ønsket

– Vi er åpne om at ruta ikke har gått så bra som vi ønsker. Nå trenger vi drahjelp for å bli. Det sier Halvor Gløersen som er salgsdirektør i KLM i Norge.
–Det handler om økonomi. Vi har investert mye penger over flere år i ålesundsruta, og vi har et ønske om å være til stede på Vigra, og derfor ønsker vi en tett dialog med markedet i Ålesund. Derfor er møte viktig, sier Gløersen.
Under Moakonferansen i høst kom det frem at flere bedrifter overlater til sine ansatte å bestille reiser. De velger ofte flyselskap som kan gi personlige bonuspoeng. 
– Vi blander oss ikke inn i reisepolicy i bedriftene. Men vi har fordelsprogram på ulike nivåer som absolutt kan konkurrere med andre program, sier Gløersen.
Schiphol er Europas tredje største flyplass. 85 prosent av all trafikken på flyplassen er transitt, og bare 15 prosent er trafikk til Nederland. Resten går til over 200 destinasjoner over hele verden.
Schiphol er godkjent for maks 500.000 avganger/landinger i året. I Nederland diskuteres det nå om en skal utvide til tre rullebaner for å øke kapasiteten. Men frem til den tid må KLM nøye vurdere alle sine destinasjoner.
– KLM vurderer fortløpende om nye ruter skal inn. Da er det de minst lønnsomme som forsvinner først. Vi følger utviklingen på Vigra nøye. KLM vurderer, som alle andre, hvor vi har best nytte av materialet vårt, sier Gløersen.
Fra mars til slutten av oktober beholder KLM to daglige avganger fra Ålesund. 
– Men vi må ha respons, og se at bookingen øker for at vi kan fortsette med to avgang til vinteren. KLM samarbeider med turoperatører som skal fly turister inn til Ålesund. En del turister reiser også ut. Men vi er helt avhengig av å ha et stabilt bedriftsmarked i bunnen for å sikre flytilbudet, sier Gløersen.
 



15 SISTE
  Gammel veteran klar fo...
  Tine bytter gass med f...
  20 Kjappe - Torbjørn A...
  Skarbøvikinger vil ha ...
  Århundrets første
  En ekte smaks opplevel...
  Hareid-Sulesund først ...
  – Gjør det! Og det gjo...
  Atlanterhavsparken jub...
  Klargjøring av årets p...
  Fortviler over nestenu...
  Plastsjokket
  100 programinnslag til...
  Gler seg over dagen i ...
  Klar for vårlige svev ...