Søkeord:  
Søk
SISTE NYTT
  Takkar av etter 50 år bak disken
  Forsiktig sjukehus-optimist
  Utbygger sjokkert over maktmisbruk
  Musikalsk nyttårshyllest til Hollywood

Opplevelsesturer i urørt natur

Etter 13 år i reiselivsbransjen har Anniken Aakvik tatt sats med begge bein og startet opplevelsesselskapet Offbeat Adventures på Sjøholt. Her tilbyr hun skreddersydde opplevelser med utgangspunkt i lokal kultur, til turister som har sett «alt».

Aktuelt
Tekst Tina Kjensli Dyrseth   
Foto Tina Kjensli Dyrseth   
(08/01/2019)
Bildetekst: Med Offbeat Adventures har Annikken Aakvik fra Sjøholt skapt sin egen drømmejobb. 
 
. . .
 
 
– Mange turister er veldig blaserte. De har gjerne reist mye og ønsker å møte landet og de lokale. Det litt spesielle. Det er kanskje litt uvant for oss sunnmøringer som tror at man må opp på en topp for «å se», men det å være omgitt av skog kan gi mange den samme wow-opplevelsen. Det å gå i femten minutter, sitte rundt et bål og koke kaffe kan også være spektakulært nok, forteller Anniken når vi treffer henne i Ålesund en litt grå og regntung januarmorgen. 
– Vi har hatt gjester som ønsker å gå fire timer i skogen, men da sliter vi litt. Her på Sunnmøre går stiene oppover, legger hun til med et smil. 
 
Manglet et lavterskeltilbud
Siden april i fjor har hun guidet små og større grupper, hovedsakelig utenlandske turister, men også bedrifter i regionen, langs fjord og fjell rundt Sjøholt. Opplevelsene spenner fra trugeturer og teltturer til matsanking og tradisjonsmat. Konseptet er lavterskelturer, også kjent som «soft adventures», utenfor de største turisttråkkene, ispedd en god dose lokal kultur. Derav navnet Offbeat Adventures med pay-off’en «meet the locals». 
– Jeg har tenkt en stund at det mangler et soft adventure-selskap, eller et lavterskeltilbud. Det er ikke alle som klarer å gå på Slogen. Som daglig leder på Alnes Fyr møtte jeg i tillegg en del kunder som hadde reist i hele Norge, og som fortalte at jeg var den første nordmannen de møtte. 
 
Et uoppdaget område
Det fantes med andre ord et marked. Hun valgte å ta sats og startet opplevelsesselskapet med base i hjembygda. Og det er tydelig at Anniken har et stort hjerte for Sjøholt. Enkelte vil kanskje mene at det er litt vel ambisiøst å satse på turisme nettopp her. Selv mener Anniken at plassen er et ypperlig utgangspunkt.   
– Jeg hadde lyst til å gjøre noe som viser vår lokale kultur, og føler at Sjøholt er blitt glemt i reiselivssammenheng. Sånn sett er vi også «heldige». Det er et uoppdaget område. Når jeg har med meg folk på tur er det ingen kø av andre turister i fjellet. Det er urørt natur med lett tilgang på flott utsikt. Jeg strekker meg selvfølgelig, og kan arrangere turer andre plasser også. Sjøholt ligger midt i hjerte av alle de store attraksjonene i regionen; det er to timer til Atlanterhavsveien, halvannen time til Geiranger, en time til Trollstigen og førti minutter til Ålesund. 
 
Viktig å ta seg tid
For Anniken er turen i seg selv det viktigste og samtalene med gjestene som oppstår underveis. 
– Jeg elsker å gå på tur, og er mer opptatt av turen i seg selv enn selve målet. Jeg kan godt ta med gjestene på toppturer, men er opptatt av at vi ikke trenger å spurte til toppen. Det skal være tid og rom til å stoppe og nyte turen på vei opp. Gjestene gir samtidig mye av seg selv, og vi har mange interessante samtaler.
Da er det heller ingen ulempe å være 7. generasjon fra Sjøholt. 
– Når jeg forteller det til turistene, opplever jeg at jeg kan si nærmest det jeg vil etterpå, smiler hun før hun fortsetter: 
– Vertskap huskes kanskje bedre enn utsikten. Den har de gjerne sett på Instagram. 
 
Amerikanske potetballgjester
Lokal mat og matsanking er også viktige ingredienser på Offbeat Adventures turer. Som seg hør og bør på tur i norsk natur, er Annikens sekk alltid pakket med havrekjeks og brunost slik at gjestene får smake brunost på riktig måte. 
– Mange har prøvd det på en skive til frokost, og synes ikke det er noe særlig. Servert på havrekjeks synes de det smaker karamell. 
Annikken er heller ikke fremmed for å invitere gjestene hjem til seg selv, som da gjestene fra New York og Canada ønsket seg lokal mat.  
– Jeg fant ingen plass som serverte tradisjonsmat på kveldstid, så da inviterte jeg de hjem til meg. Ettersom det var torsdag fikk de servert potetball. 
Noe som falt i smak hos gjestene.  
–  Jeg hadde laget reinsdyrskaker som jeg hadde i bakhånd, men potetball var noe de hadde lest om og håpet at de skulle få. 
 
Drømmejobben
Opplevelsesturisme er det segmentet innen naturbasert turisme som vokser mest og hurtigst i verden. Anniken legger ikke skjul på at erfaringene fra reiselivet har vært avgjørende for at hun har turt å satse med begge bein. Det er heller ingen tvil om at hun er villig til å ofre mye for jobben. 
– Det er drømmejobben, konstaterer hun kjapt, og håper hun kan være med på å skape noen arbeidsplasser, og få flere lokale til å jobbe med turisme. 
– Dette er en livsstil, og føles ikke som en jobb. Alle menneskene jeg møter, gir meg veldig mye. Når jeg har vært på tur, tenker jeg ofte at jeg egentlig ikke hadde trengt å ta betalt for det, men så er jeg jo nødt. 
 
Positive tilbakemeldinger
Både turister og turoperatører synes å sette pris på Annikken sitt tilbud. Utstyrslageret begynner å fylles opp med sykler, telt, truger og ski, og hun samarbeider og leier inn lokale folk der hun ser at det er behov for det. Hun har blant annet fått med seg Runa Klock og Camilla Rønneberg. To damer med solid lokalkunnskap fra henholdsvis Sjøholt og Geiranger og Eidsdal. 
–  Jeg venter på min første klage, og vet at den kommer, men til nå har det kun vært positive tilbakemeldinger. Turoperatørene forteller også at turistene etterspør lavterskelturer og «det lokale». Det er dette som er fremtiden. 
 
Nye produkter
Kalenderen for 2019 inneholder allerede flere spennende møter og opplevelser for Offbeat Adventures, men Annikken ligger ikke på latsiden av den grunn. Miljøet står også i fokus. 
–  Miljøprofilen vår er at vi kun skal etterlate fotavtrykk i naturen. Vi tar med oss alt søppel hjem. I disse dager jobber jeg med å klekke ut et eco-adventure-produkt. Det vil si et produkt der gjestene kan gjøre noe til gjengjeld for miljøet. 
Avslutningsvis mener hun at møringene skal være stolte over produktene de har skapt for turistene. 
–  Vi er jamnere på gode produkt. På andre steder der du har high end-kunder, så har du kanskje ett hotell og én restaurant. Her har vi flere. Vi er også heldige som har noen som satser tungt på dette, slik som 62 grader nord, Classic Norway og Juvet Landskapshotell. Uten de, så hadde vi nok ikke vært der vi er i dag.  
 
 
 
 
 



15 SISTE
  Takkar av etter 50 år...
  Forsiktig sjukehus-opt...
  Utbygger sjokkert over...
  – En ansvarsfraskrivel...
  Opplevelsesturer i urø...
  – Skal ikke være for p...
  Storås på Sulabakk fei...
  Halve Julien havnet i ...
  Adventstid med alvestr...
  Ingen bønn; AaFK ikke...
  Offensiv satsing for b...
  På innsida av skrivest...
  Byvandreren er blitt 8...
  Fikk ja etter åtte for...
  23 551 har vært på Sti...