Søkeord:  
Søk
SISTE NYTT
  – La private få bygge og drive pleie- og omsorgspl...
  Jernet strømmer inn til Nepal
  Klar for favorittfestivalen
  Dette er tilbudet eldre i omsorgsboliger får i Åle...

Jazzdamenes høstscene

Høstscena 2014 kan blant annet by på to sprudlende, særpregede, kvinnelige jazzvokalister.

Kultur
Tekst Kenneth Kamp   
Foto Pressefoto: Ken Roger Olberg   
(03/09/2014)
Sunnmøres ubestridte jazzdiva, Hilde Louise Asbjørnsen, kommer til Høstscena for å ha slippefest for det kommende samlealbumet sitt. Dessuten kommer en av Bergens fremste jazzvokalister, Kim Fairchild, med en Billie Holiday-forestilling.

– Vi har invitert med oss to jazzdamer som også er gode historiefortellere, og som derfor passer ekstra godt inn på Høstscena, forteller Inger Bakke, som er kunstnerisk leder for teaterfestivalen.

Asbjørnsen-jubileum
Hilde Louise Asbjørnsen jubilerer med 10 år som soloartist i år. Gjennom disse åra har hun gitt ut hele åtte soloalbum, og jubileet markeres med en samleplate med alle de beste godbitene.

– Hilde Louise har så mange talenter og er så mangefasettert, samtidig som hun er en jækla god entertainer. Dessuten er hun en veldig utypisk jazzdame: De aller fleste er så nedtona, men hun byr veldig på seg selv. Hun er så modig og nysgjerrig, roser Inger Bakke.

I tillegg til å være kritikerrost og publikumshylla både som revy- og jazzartist, kjenner mange Hilde Louise Asbjørnsen også som en førsteklasses komiker. I 2011 fikk hun Komiprisen for beste kvinnelige artist i revy eller komedie, og i år er hun nominert til samme pris i klassen for beste kvinnelige sceneartist.

Med seg på slippekonserten får Hilde Louise jazztrompetisten Kåre Nymark jr. og fullt band. Det kommer til å bli «steike gøy», lover festivallederen.

– Jeg synes møtet mellom teater og jazz er veldig spennende. Temaet for Høstscena i år er ytringsfrihet, og det dreier seg blant annet om at vi alle må komme ut av godtstolen og møtes i alternative rom, sier hun.

Holiday-tribute
Den andre jazzdama som kommer til Høstscena, er altså Kim Fairchild. Hun er født i New York i 1966, men kom til Bergen med familien to år senere. Med sin dype soulrøst har hun vært en kjent og kjær artist for bergenserne siden 80-tallet. Etter hvert har hun også blitt en anerkjent skuespiller.

– Viss noen norsk artist skulle synge en tribute til Billie Holiday, måtte det være Kim Fairchild. Jeg er en utrolig stor fan av Holiday, og vet at det er en nesten umulig oppgave, men Fairchild klarer det. Jeg får fortsatt frysninger når jeg hører henne synge. Stemmen hennes kan virkelig bære Billie Holiday, insisterer Inger Bakke.

Levd liv
Billie Holiday-forestillinga er en blanding av en iscenesettelse av livet hennes og noen av låtene hun ble mest kjent for. Låtene finnes på den kritikerroste plata «All of Me» fra 2003, som fortsatt er Fairchilds eneste album som soloartist. De er henta fra teaterforestillinga med samme navn, som handler om Holidays oppvekst og debut som plateartist.

– Det handler egentlig ikke om jazz, men om å bli invitert inn i et levd liv. I ungdomsåra bodde hun blant annet flere år på bordell sammen med mora, og selv om hun ikke ble gammel, opplevde hun så mye at hun levde flere hele liv, mener Bakke.

Ifølge Wikipedia ble Billie Holiday voldtatt av en nabo da hun var 11 år. Det ble oppdaga av mora, voldtektsmannen ble fengsla, og Billie ble plassert på et barnehjem, der hun ble holdt fram til hun var 12. Da fikk hun seg arbeid med å løpe ærend på et bordell – og hun fikk høre sine første plater med jazzartister som Louise Armstrong og Bessie Smith. Mora reiste til Harlem i New York for å søke lykka, den nå 13 år gamle Billie reiste snart etter, og begge endte opp som prostituerte på et bordell. Før hun var 14, ble bordellet raidet av politiet, og både Billie og mora ble arrestert og fengslet. Mora slapp ut etter to måneder; Billie satt inne i over fem. Da hun slapp ut, hadde hun fylt 14.

Elsa Lystad
I tillegg til de to kvinnelige jazzartistene, byr Høstscena selvsagt på et bredt og variert sceneprogram.

Inger Bakke anbefaler selvsagt hele programmet, men trekker fram de tre hovedforesttilingene som noe hun tror mange vil ha lyst til – og bør – å få med seg: Elsa Lystads «Mitt liv som Elsa», Ingar Helge Gimles «Hei, jeg trenger litt hjelp her, jeg ...» og Dora Thorhallsdottirs «Det var ikke sånn det skulle bli».

– Elsa Lystad er ei herlig, surrealistisk dame – den minst stringente skuespilleren man kan finne. I en alder av 85 år er hun fremdeles kul og herlig gal. Det blir garantert ikke flere anledninger til å få med seg den kritikerroste forestillinga hennes i Ålesund, så dette er virkelig noe man bør få med seg, mener Bakke.

Mens Elsa Lystad har litt av hvert å si til folk i alle aldre og av begge kjønn, retter de to andre hovedforestillingene seg litt ekstra mot etablerte voksne av begge kjønn:

En famlende mann
Ingar Helge Gimle, en av de mest brukte skuespillerne vi har her til lands, har skrevet en kritikerrost og sterkt selvironisk forestilling om hvordan det er å være en voksen mann som famler etter stabilitet i tilværelsen: Den ene dagen søker han mening i livet med selvhjelpsbøker, den neste går han amok med innkjøp av treningsutstyr på TV-shop og den tredje er det i halvliterglasset på puben, i lag med gamle og nye venner, at meninga med livet finnes. Dette er en forestilling som i hvert fall alle menn over 35 bør få med seg, mener festivallederen.

Illusjonene som brast
Godbiten til kvinnene er Dora Thorhallsdottirs forestilling. Thorhallsdottir drev tidligere med stand-up-komikk, men gav seg og starta som relasjonsterapeut sammen med sin mor. Etter ti år ble hun plutselig selv skilt og befant seg midt oppi rolla som travel alenesmåbarnsmor. Det fikk henne til å sette seg ned og skrive en hel forestilling om den virkeligheten som åpenbarte seg da illusjonene brast; også den forestillinga har fått strålende kritikker, og Thorhallsdottir er nominert til Komiprisen som årets stand-up-komiker.

– Det handler om det ekte
Mye annet står selvsagt også på programmet når Høstscena går av stabelen 24. til 28. september.
Felles for det hele, er at det handler om å være ekte, mener Inger Bakke.

– Det høres kanskje selvmotsigende ut at teater handler om å være ekte. Men det er det det gjør. Om du ikke klarer å spille ærlig, blir det ikke bra teater. På Høstscena møtes man ansikt til ansikt, og man får kun ekte vare, poengterer festivallederen.




15 SISTE
  Råare enn nokon gong
  Jonas Alaska – ein vel...
  Mahogni speler inn ny ...
  Svanger med barn og pl...
  20 KJAPPE: Om å elske ...
  Ålesund Live erstatter...
  ”Deg” har blitt til ”O...
  Til Høstscena med ryke...
  Her er resepsjonisten ...
  Jazzdamenes høstscene
  21 000 publikummere op...
  Rockefest bak fjellet ...
  Trancedronninga fra Ål...
  Musikalsk sommerglede ...
  I BILDET: Mørk, rar og...
annonse   
God Sommer 2018
annonse   
Nytt i Uka Forlag