Søkeord:  
Søk
SISTE NYTT
  – La private få bygge og drive pleie- og omsorgspl...
  Jernet strømmer inn til Nepal
  Klar for favorittfestivalen
  Dette er tilbudet eldre i omsorgsboliger får i Åle...

KLASSIKEREN: The Sun Sessions

Elvis Presley, utgitt 22. mars 1976 og innspilt i 1954-55.

Kultur
Tekst Lars Berg Giskeødegård   
(16/03/2011)
BILDETEKST: The Sun Sessions ble utgitt med åtte spor i 1976 (og med et helt annet cover enn vist her). I 1987 kom så The Sun Sessions CD med 28 spor og The Sun Complete Sessions dobbelt-LP med 33 spor, deriblant hele seks versjoner av "I'm Left, You're Right, She's Gone" ("My Baby's Gone").
 
– – –
 
Vi er på midten av 50-tallet, og samtidig med den enorme veksten i ”svart” musikk» etableres radiounionen ”National Negro Network” i USA. Den hardbarkede senatoren Joseph McCarthy, som i flere år har bedrevet heksejakt på mennesker han mener er kommunister, blir hengt ut som uamerikansk på nasjonal tv og mister mye av sin popularitet. Den første farge-tv-en kommer i produksjon, og fjernkontrollen blir oppfunnet.

Løvens hule.
En vinterdag i januar 1950 åpnet Sam Phillips dørene til det knøttlille opptaksstudioet sitt. Lite viste han om hvem som skulle gå ut og inn av dørene de neste årene, men av og til stemmer magefølelsen hundre prosent. Phillips viste at noe var på gang i Memphis. Han oppfattet det som lå i den klamme luften på toppen av Mississippi-deltaet. Han hørte musikken fra Beale, en gate i byens sentrum. Strekket var kjent som ”hovedgaten i det svarte Amerika”. Ser man på bilder av Phillips på den tiden, så var det lite som tydet på at han hadde hjertet sitt i slike strøk. Men det hadde han. Takk og lov for det.

Som hånd i hanske.
Sam Phillips ser ut som et tenåringsidol, best egnet til å henge på millioner av pikerom verden over. Et produkt av sin tid. Striglet og pertentlig i ordenes rette forstand, med slips og ikke et hår i feil posisjon. Men skinnet bedrar. Phillips reiste hjemmefra som tenåring. Han var solgt i det han kjørte ned den pulserende, musikalske, sosiale Beale for første gang en sen sommerkveld, mens han ennå var tenåring. Sjelen satte anker i samme øyeblikk. Det bruste i blodet. Frihet.

En følelse.
Den unge teknikeren har ingen formell bakgrunn. Han kan ikke noter og har liten forståelse for de musikalske byggesteinene. Men musikaliteten han er enorm. Hans teft for oppbygging av sanger og innlevelse er medfødt, og han er i ordets rett forstand et naturtalent. Han kan sitte oppe hele natten med artister og få dem til å spille sanger om og om igjen til følelsen er rett. Når det sitter, så sitter det. Dette talentet fikk raskt et rykte på seg for å være en hitfabrikk. Phillips oppdaget store deler av populærmusikkens legendegalleri slik vi kjenner det i dag.

Money talks.
Men det å være musikalsk, er ikke det samme som å være god forretningsmann. I mange tilfeller kan man mistenke det motsatte. Og etter noen hektiske år er selskapet nesten konkurs, til tross for suksessen. Det er da en 19 år gammel gutt banker på studiodøren. Med seg har han noen dollar til innspilling og en gitar på ryggen. Det er lett å avskrive Phillips og si at han var på rett plass til rett tid. Det stemmer, men det er også fotballens beste goalgettere. Det er en viktig del av kunsten. Timing. Talentet ligger i det å skjønne at man holder en uslepen diamant i hånden.

Ulv i fåreklær.
Sommeren 1954 var Elvis Presley en ekstremt sjenert 19 år gammel gutt. Han har aldri sunget utenfor soveromsdøren og tanken på å stå på en scene virket fryktinngytende. Elvis forklarte Sam at han ville synge som Dean Martin og få platekontrakt. Men en platekontrakt ville ikke ta bort kvisene, dialekten og keitetheten. En produsent med innsikt ser forbi dette. Heldigvis er innsikt noe Sam Phillips har. I alle fall innsikt i talent. Det begynner dårlig. Elvis gjør alt han kan for å etterligne heltene sine. En uinteressant opplevelse. Men plutselig bryter han ut i en bluessang, ”That’s All Right Mama”.

Historie på tilbud.

En hvit manns blues har aldri solgt. Hvem vil høre på det? Likevel. Phillips liker det han hører og gir det ut på plate. Ingen vil spille det. På denne tiden er pop et 40-manns orkester med en stor stemme i front, og blues er svart. Phillips bestemmer seg for å kalle det country og tvinger det ved hjelp av tjenester inn på spillelistene. Etter fem singler står de store plateselskapene i kø for å få gi ut den unge artisten. Phillips, som er i økonomisk krise, selger Elvis Presley for 35.000 dollar. The Sun Sessions er en fantastisk samling som dokumenterer dette legendariske samarbeidet. Et stykke underholdningshistorie.




15 SISTE
  KLASSIKEREN: Bitches B...
  KLASSIKEREN: The Beatl...
  KLASSIKEREN: 461 Ocean...
  KLASSIKEREN: Eagles
  KLASSIKEREN: That'll B...
  KLASSIKEREN: Tracy Cha...
  KLASSIKEREN: The Sun S...
  KLASSIKEREN: Folk Sing...
  KLASSIKEREN: Sail Away
  KLASSIKEREN: Doolittle
  KLASSIKEREN: Saturday ...
  KLASSIKEREN: The Stran...
  KLASSIKEREN: Buena Vis...
  KLASSIKEREN: There’s a...
  KLASSIKEREN: Something...