Her ser vi Kasper Naalsund (far til Rolf-Kasper) med lillesøsteren Kirsti ved to av lastebilene fra rundt 1930.

Hvem kranet Freia-klokka til taket av Rutebilstasjonen?

Det er veldig bra at Rutebilstasjonen nå er kommet i fokus for å bli bevart, med den ikoniske Freia-klokka på taket. Særlig nå når vi blir tøtt ørene fulle av at vi ikke har trafikk-knutepunkter i denne byen. Heile byen er jo full av slike historiske møteplasser. Rutebilstasjonen var et av de viktigste knutepunkt for etterkrigsungdommen, sammen med Siglar, Arbeideren, Hellebroa, Skytebana og Torghallen for å nevne noen.

To av lastebilene under kraning ved Ålesund Sykehus i 2006 da de skulle heise opp den nye MR-maskinen på 5 tonn. Her måtte de ha stor presisjon for å få MR-en inn på etasjen. Foto: privat
Bestefaren Peder med Fargo lastebilen med kran. Den måtte trekkes ut manuelt og festes med en bolt/vingemutter for hvert ledd.
Lastebil med kjettinger for vinterkjøring. Den gang hadde bilene bare sommerdekk. Bilde er tatt utenfor varebilsentralen. (Idag Terminalen)

Derfor er det veldig gledelig at artiklene om Freia-klokka engasjerer, slik det gjorde for Webjørn Svendsen senior:

Sitat:

«Hei. Ser i Nytt i Uka at du er på gang med en sak om Freia klokka. Jeg kan hjelpe deg litt på veien og opplyse om at klokka som står der no ble skiftet ut med en som da sto der på 70 tallet (husker ikke nøyaktig) av meg som el. installatør, og Kasper Naalsund kraner den på plass.

Jeg hadde servicen på klokka inntil det ble påvist jordfeil på lyset/urverket og Freia var da ikke interessert i å utbedre feilen. Siden har den stått slik.

Til orientering:

Webjørn Svendsen senior er pensjonert El. installatør.

Dette var bakgrunnen for at skribenten tok kontakt med Rolf-Kasper Naalsund, som kunne bekrefte at det var han som heiste Freia-klokka opp på taket av «Ruta», og at dette måtte være i 1975 for da hadde han ei kran på lastebilen som kunne klare det høye løftet opp på taket.

Bildet er tatt sikkert før krigen siden husene bak er intakt. Sikkert øvre del av Skateflukaia og bilen frakter nok ullsekker til eller fra Devoldhuset som lå der.

Rolf-Kasper har velvillig lånt ut noen bilder av gamle lastebiler som hans bestefar Peder Naalsund hadde fra 1920-åra. Siden drev sønnen, Kasper, lastebilfirmaet fra 1957.

Brødrene Rolf-Kasper og Torgeir overtok i 1983 firmaet og utvidet firmaet med fire lastebiler utstyrt med kraner som kunne løfte opp mot 34 meter!

I 2011 ble «gutane» pensjonister.

Bestefar Peder bak rattet med tre barn på lasteplanet, jentene er ukjent, men det er sønnen Kasper også står der.
På dette bildet ser det ut til at lasteplanet er utstyrt med benker å sitte på.
En regning fra 21/9 1949. Kjøring av et piano for Varde. Enser at det koster 7,70 kr. timen.
Falksimile fredag 1. oktober 2004. Singerhuset rives fra branntomta og Kasper Naalsund må bruke krana for å lage hull i murveggen og deretter heise en safe ut fra tomta.
Flott gammel snutebil.
Ny lastebil, type MAN avbildet på Skansekaia.